• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

حضور جهانی بازيگران ايرانی؛ فرصت يا تهديد!؟

  • کد خبر : 65
  • 31 مرداد 1387 - 1:56
فوژان نیوز :حضور اخير بازيگران ايراني در فيلم‌هاي هاليوودي اين پرسش را پيش مي‌كشد كه آيا اين حضور بيشتر جنبه فرصت‌دارد يا تهديد؟دو گانگی که در گفتگویی از خبرگزاری فارس با برخی از مدیران و هنرمندان مطرح شد.

به گزارش اولین پایگاه خبری اختصاصی سینمای ایران فوژان نیوز، حضور  جهانی بازيگران سينماي ايران در فيلم‌‌هاي هاليوودي، در يكي دو سال اخير شكلي متفاوت به خود گرفته است به‌طوري كه اگر در ۳۰‌سال اخير، همكاري كم‌تعداد و گاه و بيگاه بازيگران ايراني در فيلم‌هاي اروپايي و آمريكايي، محدود به بازيگران مهاجر و مقيم در كشورهاي بيگانه بود ،

امروز با فعاليت «همايون ارشادي» و «گلشيفته فراهاني» در فيلم‌هاي هاليوودي، به نظر مي‌رسد كه در اين عرصه، اتفاقي تازه در حال رخ دادن باشد.

بنابراين گزارش، بعد از انتشار خبر حضور «همايون ارشادي» بازيگر ۶۰ ساله ايراني در فيلم «بادبادك باز» ساخته «مارك فوستر» در پاييز سال گذشته، از ابتداي امسال و در مقطعي كه «گلشيفته فراهاني» بازيگر جوان سينماي ايران در سفر خارج از كشور به سر مي‌برد،

اين شايعه به گوش رسيد كه او براي بازي در نقش يك دختر عرب در فيلم تازه «ريدلي اسكات»‌ با اين فيلم قرارداد بسته است. ابتدا اين خبر به طور غير رسمي از سوي نزديكان وي تأييد شد. اما بعد از چند ماه و با رسيدن زمان اكران اين فيلم و پخش مواد تبليغي آن، اين حضور تازه، روال خبري خود را به صورت رسمي ابتدا در رسانه‌هاي اينترنتي و سپس در مطبوعات طي كرد.

به گفته «مختار شكري‌پور» يكي از دوستان بهمن قبادي، در فيلم «نيوه مانگ» مدير انتخاب بازيگران فيلم جديد «ريدلي اسكات» كه با عنوان «مجموعه دروغ‌ها» ساخته شده با ديدن فيلم سينمايي «نيوه مانگ» اقدام به انتخاب «گلشيفته فراهاني» در اين فيلم كرده است.

وي مي‌گويد: «جيم جارموش» كه «نيوه مانگ» را در جشنواره «سن‌سباستين» ديده بود، در صحبتي كه با مدير انتخاب بازيگران فيلم جديد «ريدلي اسكات» داشته، از توانايي‌ها و بازي خوب «گلشيفته فراهاني» در اين فيلم تمجيد مي‌كند و وي كه در جستجوي بازيگري با ويژگي‌هاي خاص نقش موردنظر فيلم بوده، به استفاده از اين بازيگر جوان ايراني راغب مي‌شود.
«گلشيفته فراهاني» در اين فيلم ايفاگر نقش دوم زن فيلم است.
به گزارش فارس، مي‌توان گفت سينماي غرب، بعد از توجه به فيلم‌ها و فيلمسازان ايراني در سال‌هاي پس از انقلاب، اين بار، استفاده از بازيگران سينماي ايران را در برنامه خود قرار داده‌اند كه شايد توجه به «رضا ناجي»‌ در جشنواره فيلم برلين را هم بتوان در اين راستا مورد ارزيابي قرار داد.
برخي ‌تحليل‌ها در اين ميان حضور بازيگران سينما را راهي براي بين‌المللي شدن هنرمندان سينماي ما قلمداد كرد‌ه‌اند و آن را به فال نيك مي‌گيرند، اما از سوي ديگر نمي‌توان از كنار اين موضوع از زاويه تفاوت‌هاي فرهنگي جامعه ما و جوامع غربي بدون توجه عبور كرد.
خبرگزاري فارس اين موضوع را با برخي از سينماگران ايراني در ميان گذاشته است.

* سجادپور: فراهاني و ارشادي براي خودشان آئين‌نامه نانوشته دارند
———————————————————————————-
«عليرضا سجادپور» سينماگر و كارشناس سينمايي در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: سينماي ايران به صورت بالقوه مي‌تواند يكي از ده سينماي برتر جهان باشد چون از نظر سخت‌افزاري، نرم افزاري و به خصوص مضمون و محتوا قابليت‌هاي بسيار زيادي در اين سينما است اما به دليل ضعف‌هاي اين سينما كه مهمترين آن ضعف مديريتي است اين اتفاق تا به حال نيفتاده است.
وي ادامه داد: البته يكي از راه‌هاي قدرتمند شدن اين سينما بين‌المللي شدن ‌آن است اما اين امر به مفهوم حضور چند بازيگر در چند فيلم خارجي نيست بلكه بايد سينماي ايران با اشتراك قوي در توليدات جهاني راه خود را به سوي بين‌المللي شدن هموار كند.
وي افزود: اين همكاري مي‌تواند در درجه اول با كشورهاي خاورميانه آغاز شود و در ادامه پس از همكاري با كشورهاي آسيايي و شمال آفريقا كه مشتركات فرهنگي زيادي با آنها داريم دامنه آن به سينماي اروپا و‌آمريكا هم كشيده شود.
وي در ادامه در مورد حضور گلشيفته فراهاني و همايون ارشادي در فيلم‌هاي خارجي گفت اين دو بازيگر در فضاي فرهنگي ايران رشد و نمو كرده‌اند و حضور دارند مطمئنم آنها رعايت مسائل اوليه را مي‌كنند و براي خودشان آئين‌نامه نانوشته‌اي در اين مورد دارند،

اما اصولا مسأله بازي بازيگران ايراني در فيلم‌هاي خارجي در اين حد اهميت ندارد كه بخواهد منجر به تدوين آئين‌نامه شود بلكه بهتر است حضور فعال و مشاركتي سينماي ايران در كشورهاي خارجي در درجه اول اهميت باشد و در كنار آن مسائلي مانند بازي بازيگران در خارج از كشور مورد بررسي قرار گيرد.

 

* رشيدي: بازيگر ايراني بايد در فيلم خارجي هم هويت و شأن ايراني خود را حفظ كند
—————————————————————————————————–
داود رشيدي رئيس انجمن بازيگران سينماي ايران در گفت و گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: خيلي خوشحالم كه يك بازيگر ايراني توانسته در فيلمي در سطح جهاني بازي كند، اما اميدوارم او در بازي كردن از ياد نبرد كه يك ايراني است و بايد هويت و شأن ايراني بودن خود را حفظ كند.
وي در ادامه افزود: بحث تدوين قوانين در مورد حضور بازيگران در كشورهاي خارجي وجود دارد كه با اين قضيه موافق نيستم چون بازيگري يك هنر خلاق و آزاد است و نمي‌توان به شكل دستوري به آن نگريست، بلكه خود هنرمند بايد به اين مسائل توجه كند.
رشيدي گفت: من مطمئنم كه هنرمندان ايراني، در هميشه و همه حال شأن و جايگاه خود را حفظ خواهند كرد.

 

* ارشادي: ازنظر تكنيك، بازيگران ما شايد در رده‌هاي اول بازيگري دنيا باشند
—————————————————————————————–
«همايون ارشادي» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايي فارس اظهار داشت: در همكاري با پروژه‌هاي بين‌المللي، شاخصه‌هايي مانند فضا ،محيط ،كارگردان و بازيگراني كه تجربه‌هاي متفاوتي دارند.

مقداري براي بازيگران ايراني متفاوت است وگرنه به لحاظ تكنيك، بازيگران ما شايد در رده‌هاي اول بازيگري دنيا باشند و فقط فرصت برايشان به‌وجود نيامده و يا اين كه به دليل مشكل زبان نتوانسته باشند در خارج از ايران فيلم بازي كنند.
بازيگر فيلم «بادبادك‌باز» ادامه داد: در هر صورت براي بازيگر تجربه كار در پروژه‌هاي خارجي بد نيست، فوتباليست‌هاي ما هم در تيم‌هاي خارجي بازي مي كنند و تجربه كسب مي‌كنند و دوباره بازمي‌گردند و در تيم ملي بازي مي‌كنند.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=65

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.