• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

روایت«فوژان تاب»از چالش شفافیت!

  • کد خبر : 1546
  • 15 بهمن 1398 - 23:53
روایت«فوژان تاب»از چالش شفافیت!

دور زدن مقررات توسط مسئولان برگزاری جشنواره فجر ،ادعای «احترام به مخاطب»! یاچالش جدید شفافیت است!
فوژان نیوز:دور زدن مقررات توسط مسئولان برگزاری جشنواره فجر ،ادعای «احترام به مخاطب»! یاچالش جدید شفافیت است! به روایت«فوژان تاب»

به گزارش فوژان نیوز،« فوژان تاب » عنوان بسته خبری-تحلیلی هفتگی است که به مرور متن ، اخبار رسانه های سینمایی ،حاشیه ،نقد و اظهار نظر ژورنالیست ها و سینماگران در خصوص موضوعات مرتبط با این بسته است که هر هفته می توانید در جریان آخرین تحولات و رویداد ها سینمایی ایران قرار بگیرید. با مرور بسته این هفته با ما همراه شوید.

مهر سیمرغ :نظر به اینکه فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه‌کنندگی آقایان بنان و مجیدی به دلیل طولانی شدن مراحل فنی فیلم، تا زمان مقرر آماده نمایش نشد، با توجه به مقررات اعلامی، فیلم سینمایی «پسرکشی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدهادی کریمی وارد بخش مسابقه جشنواره می‌شود و از تاریخ ۱۴ بهمن‌ماه جایگزین فیلم «خورشید» در جدول نمایش می‌شود.» این بخشی از متن اطلاعیه‌ای است که روز گذشته از سوی دبیرخانه جشنواره فجر در توضیح دلایل ورود فیلم «پسرکشی» به چرخه رقابت این دوره از جشنواره منتشر شد. به کلیدواژه «مقررات اعلامی» در این متن دقت کنید.

حالا بخشی از متن فراخوان جشنواره سی‌وهشتم که طبیعتاً می‌تواند اصلی‌ترین مصداق برای «مقررات اعلامی» باشد را مرور کنیم؛ «آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم (انتخاب شده توسط هیئت انتخاب) با استاندارد فنی، (DCP) و پوستر مربوطه روی سی‌دی ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ است. در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره به احترام مخاطبان، فیلم را از جشنواره (داوری و نمایش عمومی) خارج می‌کند.»

با توجه به صراحتی که در زمینه «احترام به مخاطبان» در این بند از فراخوان جشنواره بر آن تأکید شده است، آیا باید پذیرش فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، بدون دریافت «کپی نهایی» از سوی دبیرخانه را باید حمل بر «عدم احترام به مخاطبان» کرد؟ اساساً چگونه فیلمی که تا نیمه جشنواره هنوز نسخه مناسب اکران آن آماده نشده است، سه هفته پیش از آغاز جشنواره، توسط هیأت انتخاب دیده شده و مهر تأیید برای حضور در این رویداد دریافت کرده است؟

با بخش اول اطلاعیه دیروز مبنی‌بر «نرسیدن فیلم» به دلیل «طولانی شدن مراحل فنی» هم که کنار بیاییم این بخش پایانی را چگونه باید تحلیل کرد؛ « به منظور احترام به خواست مخاطبان و تماشاگران عزیزی که بلیت‌های این فیلم(خورشید) را پیش خرید کرده‌اند و همچنین ارج‌گذاری به تلاش سازندگان که با اهتمام فراوان و به احترام تماشاگران همچنان در حال آماده‌سازی فیلم هستند، از زمانی که فیلم «خورشید» آماده نمایش شود در زمان‌های پیش‌بینی در جدول نمایش فیلم «خورشید» نمایش داده خواهد شد.»!

بازهم پای «احترام به مخاطبان و تماشاگران عزیز» در میان است اما دبیرخانه پاسخی به این سوال نداده است؛ در صورت «رسیدن» و نمایش فیلم «خورشید» آیا این فیلم همچنان در گردونه رقابت و داوری هم حضور دارد؟ اگر نیست چرا در اطلاعیه صراحتاً به حذف این فیلم از داوری بخش سودای سیمرغ اشاره‌ای نشده است و اگر بنا بر این است که در راستای همان «ارج‌گذاری به تلاش سازندگان» این فیلم کماکان در چرخه داوری هم باقی بماند، آیا با احتساب «پسرکشی» تعداد فیلم‌های بخش سودای سیمرغ بالاتر از ۲۲ فیلم نمی‌شود؟ این اتفاق آیا نقیض بند دیگری از فراخوان جشنواره یا همان «مقررات اعلامی» نیست که در آن تأکید شده است؛ «هیئت انتخاب از میان فیلم‌های متقاضی حداکثر ۲۲ فیلم که در دوره‌های قبلی، مورد بازبینی هیئت‌ّهای انتخاب قرار نگرفته باشند، برای بخش سودای سیمرغ انتخاب خواهند کرد.»

مجید مجیدی فیلمساز معتبر و مهمی در سینمای ایران است و طبق شنیده‌ها «خورشید» نیز از آثار قابل تأمل کارنامه سینمایی او خواهد بود،‌ اما عملکرد دبیرخانه جشنواره سی‌وهشتم در راستای «ملاحظاتی» که از آن بی‌اطلاعیم، بیش از هر چیز به اعتبار این فیلم و فیلمسازان لطمه وارد کرده است.

شعار «شفافیت» مدیران سینمایی گویی بازهم با یک چالش مواجه شده است!

اظهار نظر :

۱- سیدر ضا اورنگ (ژورنالیست):همیشه اعتقاد داشته و دارم که تمام جشنواره ها،به خصوص جشنواره فیلم فجر باید تابع قانون باشد و به خاطر هیچ کس و هیچ نهادی پا روی مقررات نگذاشته و نگذارد.پشت کردن به قانون یا نادیده گرفتن آن به خاطر برخی از مسائل،به شان و حیثیت جشنواره ها آسیب رسانده و می رساند.

یکی از بد ترین کارهایی که در چندین دوره اخیر جشنواره فیلم فجر انجام شده،تخطی از مقررات نوشته و اعلام شده،به خاطر فیلم های برخی از کارگردانانی است که به زعم مدیران جشنواره صاحب اعتبار هستند و می توانند به جشنواره فیلم فجر نیز با حضورشان اعتبار دهند،اما این گونه نیست و این کار باعث آسیب خوردن حیثیت و شان جشنواره شده می شود.

چرا باید وقتی مقررات اعلام شده و همه آن را پذیرفته اند،به خاطر یک یا چند نام تبعیض قائل شده و قانون را زیر پا نهاد؟!شان جشنواره بالاتر از شان هر فرد است،گویا دوستان این مهم را فراموش کرده یا می خواهند بکنند!

۲-سعید گلزار(مدیر روابط عمومی سینما):صرف نظر از نام مجید مجیدی که کارگردان تاثیر گذاری در سینمای ایران است و حضورش در فستیوال ها، بین المللی و داخلی باعث گرمی میشود ولی دلیلی نیست که مقرراتی که وضع شده توسط خود عاملان آن زیر پا گداشته شود.

البته این موضوع را نباید در زیر ساخت های و قوانین سینمایی نادیده گرفت که تمام قوانین سفت و سخت صرفا برای شماست وبرای وضع کنندگان آن قانون نیست صرفا یک سرگرمی و یا شاید چند تبصره مخفی است که بخاطر صرفه جویی در کاعذ و یا جوهر  وقت نشده در آیین نامه و مقررات گنجانده شود! و یا شاید هم نوشته و گنجانده شده  است ولی در نگاه ما به چشم نمی آید و شفاف نیست!؟ بهتر نیست عینک بدبینی را عوض کنیم ؟! و از جایی که وضع کنندگان این قانون و آیین نامه و مسئولان  اجرایی آ ن عینک تهیه می کنند! عینک بخریم!؟

۳-حضرتی (خبرگزاری آنا):شفافیت موضوعی که در همه نهادها و سازمانها وجود ندارد و در حد شعار است اینکه در مدیران سینمایی بخصوص در جشنواره فجر عنوان می‌شود بیشتر سرهم کردن و به پایان رساندن جشنواره است.
البته همین مدیران باید مطابق با قوانین با دیگر فیلمسازان عدالت را رعایت کند مجیدی همانطور که افتخار آفرینی می‌کند برای سینمای ایران فیلمسازان دیگری هم بودند و هستند که افتخار سینمای ایران بودند و هستند
بنابراین کاش شفافیت در حد شعار نباشد بلکه همزمان با آن عدالت را هم رعایت کنند.

۴- نعمتی(فوژان نیوز):خارج از تمام حاشیه های و سوء مدیریت های این دوره از جشنواره ،مقررات در تمامی مراجل برگزاری جشنواره از طریق مسئولان  برگزاری نادیده گرفته شده است.هم در زمینه دور زدن مقررارت حضور رسانه ها و هم در دور زدن مقررات حاکم برنمایش فیلم ها ،واینکه شعار  شفاف سازی! نه تنها از سوی مدیران این رویداد بلکه از سوی خود متولی این بستر در سینما هم رعایت نمی شود.

ودر نهایت هنور هیچ یک از مسئولان برگزاری جشنواره پاسخگویی درستی به اینکه چرا در روزهای ابتدایی جشنواره ،سولات  اصحاب رسانه گزینشی انتخاب می شده را نداده اند؟!

 

 ۵-فرید ولی زاده(سینماگر):به نظر من یک جشنواره فیلم وقتی جایش را به یک دورهمی می دهد،نیاز به شفافیت نداردودر این بین هم مقررات معنی ندارد.فقط تعدادی از عکس بگیرهای این دورهمی که البته میزبان و از قضا چند سالی مسئول هم شده اند در تمام عکس ها ی این دورهمی دیده می شوند  و آنقدر شفاف هستند که پرتو نور را براحتی بازتاب می کنند و این به معنای خود شفافیت است!

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=1546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.