• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
11

روایت«فوژان تاب»از کرونا در آغوش جشنواره!

  • کد خبر : 3788
  • 16 بهمن 1399 - 15:16
فوژان نیوز:آیا می شود صد لنز دوربین را در فاصله یک ونیم متر ی در فضای یک سالن با پروتکل های بهداشتی جا کرد؟! قسم روباه را باور کنیم یا دم خروسو ؟ به روایت«فوژان تاب»

به گزارش فوژان نیوز،« فوژان تاب » عنوان بسته خبری-تحلیلی هفتگی است که به مرور متن ، اخبار رسانه های سینمایی ،حاشیه ،نقد و اظهار نظر ژورنالیست ها و سینماگران در خصوص موضوعات مرتبط با این بسته است که هر هفته می توانید در جریان آخرین تحولات و رویداد ها سینمایی ایران قرار بگیرید. با مرور بسته این هفته با ما همراه شوید.

باشگاه خبرنگاران جوان: علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه ما از ابتدای هفته جاری شاهد تغییر در شاخص‌های آماری هستیم، اظهار کرد: اولین آماری که ما در خیز‌های قبلی هم تجربه آن را داشتیم تغییر در مراجعات سرپایی است، در طول هفته‌های اخیر این عدد افت کرده بود و مجموعا بین دو تا سه هزار بود، اما متأسفانه از شنبه تا امروز به بالای پنج تا شش هزار رسیده که اولین سرنخ زنگ خطر در تغییر در ماهیت بیماری است.

این پزشک متخصص تصریح کرد: نکته دوم شاخص میزان بیماران جدید ماست که با تشخیص کرونا بستری می‌شوند. در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۰۰ بیمار در بخش‌های کرونایی بستری شدند، در حالیکه هفته قبل، این تعداد بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر بود. در این هفته تعداد افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شدند به بالای ۱۰۰ نفر رسیده است.

او یادآوری کرد: این شاخص های نگران کننده نشان می‌دهد که شاید این نوسانات آماری، امواج جدید بیماری را شکل دهند. امیدواریم در هفته‌های آتی این روند تکرار نشود.

زالی تصریح کرد: از آنجا که کرونا درمان قطعی و داروی خاص صد در صدی ندارد و بحث واکسیناسیون هم زمان می‌برد، همچنان بایددستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

بانی فیلم:خانه سینما امسال به دلیل شیوع کرونا، هیچ سالنی را مختص هنرمندان و اهالی سینما برای جشنواره فیلم فجر در نظر نگرفته است.هر ساله با آغاز جشنواره فیلم فجر، برخی سالن های سینماهای تهران به همت خانه سینما، میزبان اهالی سینما و خانواده هایشان برای تماشای فیلم ها می شد، اما امسال به دلیل شیوع کرونا، طبق پیگیری های ایسنا از مسئولان خانه سینما، این تشکل صنفی امسال هیچ سالنی را برای اهالی صنف درنظر نگرفته است و دلیل این اتفاق این است که این سالن ها از لحاظ تعداد مخاطب در سال های گذشته قابل کنترل نبوده است و امسال به دلیل شیوع کرونا قطعا شرایط خطرناکی پیدا می کرده است.

از سوی دیگر در بخش آرای مردمی فیلم فجر هم امسال به دلیل اینکه یک سامانه اینترنتی این کار را انجام می دهد، مشارکتی نداشته است، این در حالی است که هر ساله سیمرغ های مردمی فیلم فجر با حضور مدیرعامل خانه سینما اهدا می شد و دست اندرکاران فیلم ها به دلیل نظارت و مشارکت صنف، از روند کار اطمینان خاطر داشتند.

 برنا: دکتر مصطفی جلالی‌فخر نوشت: «در روزهای اخیر، به وضوح شاهد افزایش ابتلا و خطر کرونای انگلیسی هستیم و بسیاری از دست‌اندرکاران، از جمله وزیر بهداشت، هشدار داده‌اند که امکان غافلگیری دوباره و ورود به پیک چهارم وجود دارد. در همین شرایط متزلزل، مسئولان جشنواره، خبر از نمایش فیلم در سینماهای مردمی داده‌اند و حتی اخبار تایید نشده‌ی نگران‌کننده‌ای شنیده شده که تعداد زیادی کارت رسانه در حال صدور است. آیا باز هم شاهد پیشی گرفتن تعاملات سیاسیِ پشت پرده بر ضرورت سلامت مردم هستیم؟ آیا حق داریم برای اعلام زنده ماندن سینما، مرگِ آدم‌ها را «پِرتیِ کار» قلمداد کنیم؟! به ویژه وقتی می‌توان منکر شد که از کجا معلوم در سینما گرفته‌اند. ستاد مقابله با کرونا هم تا این لحظه سکوت کرده است. و تنها به اظهار امیدواری کلی دکتر جهانپور بسنده شده است.

مهر : سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو یی با خبرنگار مهر ،درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماهای این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: روز گذشته کارشناسان وزارت بهداشت آمدند و از برج میلاد بازدید کردند تا نظارتی بر این سینما داشته باشند که خوشبختانه از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز رضایت کردند و ما هم تمام تلاش خود را کردیم تا حداکثر مراعات را طبق برنامه‌ای که وزارت بهداشت به جشنواره داده است داشته باشیم.

وی ادامه داد: من نگرانی نسبت به این مساله ندارم و خوشبختانه تمام سینماهای حاضر در جشنواره پروتکل را رعایت می‌کنند ما هم در فضای سینما ملت و در برج میلاد به دقت فاصله گذاری، ضدعفونی کردن و دیگر موارد بهداشتی به درستی رعایت می‌کنیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: آنچه که باید مراعات می‌شد تا امروز به درستی رعایت شده است البته به واسطه اینکه لحظاتی به دلیل تجمع عکسی منتشر شد یک سری خبرهای نادرست اتفاق افتاد، که البته ما آن را از سر خیرخواهی تلقی می‌کنیم و سعی می‌کنیم به هیچ عنوان این‌جور تجمع‌ها اتفاق نیوفتد.

ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر:رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی به تایید رسید.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر، در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر، دو بازرس و نماینده دانشگاه علوم پزشکی در «برج میلاد» حضور پیدا کرده و از روند برگزاری جشنواره بازدید کردند.

این دو نماینده بر چگونگی اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاخ جشنواره نظارت و سپس نحوه اجرای پروتکل‌ها در جشنواره را تایید کردند.

تسنیم: رعایت نشدن پرتکل‌های بهداشتی در سینماهای نمایش دهنده و برج میلاد، بر سردرگمی تیم برگزارکننده جشنواره افزوده است!
تسنیم در گزارشی نوشت: «در اولین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم در فضای سردِ کرونایی به نمایش درآمد که با فرش قرمز و حاشیه‌های فرش قرمز در غیبت بازیگرانی مثل هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر و برخی دیگر، حضور عادل فردوسی پور قابل تأمل شد. یکی دیگر از این حاشیه‌ها هم که در فضای مجازی منعکس شد شلوغی صحنه به هنگام فرش قرمز فیلم “بی‌همه‌چیز” بود که مسئولین جشنواره فیلم فجر باید پاسخگوی مسئولان ذیربط در ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت باشند….»
حکایت برگزارکنندگان جشنواره با اوضاع فعلی و از دست‌ در رفته این رویداد، هرچند با اصطلاح «استخوان در گلو» قابل بیان نیست اما به دلیل مشابهت‌های وضعیت این تیم، اعم از مدیران تا تیم روابط عمومی‌اش(!)، می‌تواند نمونه‌ای قابل مطالعه برای محققان و همچنین نمونه‌ای قابل استناد برای مسئولان آتی سینمایی باشد!

اظهار نظر ها:

بهرام کاظمی(کارگردان و تهیه کننده سینما): در شرایط بحرانی شما نمی توانید حتی با ریسک پایین سلامت افراد را به خطر بیندازید و به نظر من موضع گیری خانه سینما  کاملا  بدرستی صورت گرفته است و قابل تقدیر است.

 

سید رضا اورنگ(ژورنالیست):برگزاری جشنواره فیلم امری ضروری و قطعی نبود و نیست. اکثر جشنواره‌های معتبر و بزرگ دنیا در طول تاریخ به دلیل درگیری با مشکلات متنوع در دوره‌هایی تعطیل شده‌اند.
متصدیان جشنواره فیلم فجر می توانستند در پاندمی کرونا آن را برگزار نکنند. برگزار کردن جشنواره در این ایام سخت و هول انگیز ،نه تنها کمکی به این رویداد نکرد،بلکه آسیب های سخت بر فرم و محتوای آن نیز زد.
متاسفانه برخی افراد از روی لجاجت خواستند که این جشنواره را به هر طریق ممکن برگزار کنند که انجام دادند و اصلا موارد آیین‌نامه‌ای را در نظر نگرفتند.
برگزاری جشنواره فیلم فجر در وضعیت حاضر ،فقط برای رسیدن به منافع و دادن بیلان کاری به بالادستی هاست.

 

سید مسعود اطیابی(کارگردان و تهیه کننده سینما):به هر حال نمیشود همه کار ها را تعطیل کرد. امروزه مردم بیش از پیش نیاز به تحرک و پویایی دارند.سینما میتواند کمک کند تا رخوت و خمودگی از جامعه دور شود.جشنواره هم میتواند محرک این امر باشد.

رعایت پروتکل امری است مربوط به فرد فرد اجتماع. لذا خود اهالی رسانه و تماشاگران در حین انجام وظیفه و یا تماشا آثار باید مراقب خود و دیگران باشند.

پرهیز از تجمع خطر آفرین کاری است که افراد باید خودشان نسبت به آن ملاحظه داشته باشند.

 

ابراهیم وحیدزاده(فیلمنامه نویس،کارگردان و تهیه کننده سینما):یک کسی می گفت:در خیابان دیدم که شخصی داخل جوی آب،در حال خوردن آب است گفتم چرا میخوری!؟ میکروب داره!..

گفت:میکروب چیه؟

منم با تعصب سرم را تکان دادم و گفتم بخور و راهمو کشیدم و رفتم .

 

دکتر شهرام توجهی(مشاور پزشکی ،فرهنگی در امور بیماری های واگیردار):وقتی از تجمعات پرهیز نمی شود همچنین رعایت آداب پیشگیری صورت نمی گیرد،ماسک زدن به تنهایی نه تنها کافی نیست بلکه بسیار هم ممکن است خطرناکتر شود چون اعتماد کاذب می آورد.

اصل رعایت فاصله و به ویژه تماس دست و سپس صورت با ترشحات آلوده معلق در هوا است و ماسک فقط امکان کمی نزدیکتر شدن در صورت عدم رعایت فاصله فیزیکی برای جلوگیری از پاشیدن ترشحات را فراهم می آورد.

اگر خواهان کاهش شانس ابتلا هستند باید از هر گونه تماس با افراد بیشتر ،خودداری کرد . چون در تجمعات و به ویژه وقتی امکان نزدیک شدن و برخورد شانسی وجود دارد،امکان ابتلا وجود دارد.

در مشاهده تصاویر منتشر شده از جشنواره، همه چیز شده فقط ظاهر و تظاهر و نه باور و نگرش در عمق و عدم همکاری و عدم هماهنگی و فقط شعار  است چون  اول باور و توجیه و دانستن است و سپس ماسک زدن.

لازم است در دید عموم ماسک زدن جا بی افتد  اما به تنهایی کافی نیست و باید بقیه اصول رعایت شود و رعایت آن اصول مهمتر از ماسک زدن به  تنهایی است.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=3788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 9
  1. بدترین دوران جشنواره مربوط به این گروه روابط عمومی بوده که معمولا هم نمره منفی داشته اگر عمری باقی بماند سایه این روابط عمومی از سر سازمان سینمایی کم شود

  2. مشکل جایی که آقایون باید یجوری از این جشنواره نون ببرن و الا آنلاین شدن جشنواره مشکلی نداشت! باید به این برگزاری شک کرد چون برنامه و اسپانسری های روابط عمومی بیشتر از جان اهالی هنر ارزش دارد.

  3. مسعود نجفی معلوم نیست چطوری و با چه رابطه ای وارد سازمان سینمایی شده! این شخص عاشق دیده شدن و جلوی دوربین قرار گرفتن .این اط ضعف مدیریت رسانه هاست که یک شخص بدون اطلاعات سینمایی روابط عمومی جشنواره بشود.

  4. سوال اینجاست؟اگر یکی از اهالی فرهنگ و رسانه یا یک هنرمند در این دورهمی مبتلا بشه و حونشو از دست بده ؟ این آقایون پاسخگو هستند؟؟؟؟؟؟؟!

  5. دیگاه موافقت بابرگزاری جشنواره بصورا آنلاین در این شرایط است بهر حال تعدادی از تهیه کننده ها ،عوامل و کارگردان ها امید به این جشنواره بسته اند که ساخته اشون دیده بشه.ولی با اینکه تعدادی بشکل تجمع در یک جای سربسته حضور داشته باشند کاملا مخالفم.

  6. به نظر من می بایست یک سیمرغ جداگانه به به گروه روابط عمومی بخصوص “مسعود نجفی” بدن بخاطر اینکه توانسته ۱۰۰ دوربین را در فضای آنچنانی بدون ماسکه شدن سایر عکاسها کنار هک قرار بده چون خود جمیز کامرون هم نمی توانست۱۰۰ دوربین را برای یک پلان در فاصله بهداشتی ۱/۵ متری بدون ماسکه شدن کنار هم بزاره.به امید روزی که آقای نجفی یک کلاس آموزش در این زمینه برای ما برگزار کنه

  7. این چند دوره جشنواره برای یک عده نون و یک عده آب .اونایی که فیلم مدن فیلمشون به آب میره و برگزار کنندگان هم فقط نون و نون حالا ایت دورهمی در کرونا برگزار نمی شد چه اتفاقی می افتاد؟تاره تاره داره همه چیز رو میشه.

  8. انگار دم سیمرغ بجای دم خروس زد بیرون !متا سفانه دونفر از برندگان سیمرغ به کرونا مبتلا شدند.تبریک به برگزار کنندگان.

  9. به دعوت یکی از دوستان برای اکران فیلم در سینمای اصحاب رسانه رفتم و متاسفانه کرونا گرفتم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.