• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

سینما در سالی که گذشت

  • کد خبر : 8382
  • 01 فروردین 1401 - 10:48
فوژان نیوز: سینما در سالی که گذشت حاوی اتفاقات، جریانها وحوادثی بودکه در بستر یاداشتی کوتاه در اولین روز قرن جدید به آن می پردازیم.

به گزارش فوژان نیوز،سینما در سالی که گذشت اگرچه تحولات نه چندان مثبتی را پشت سر گذاشت اما شاید حاوی اتفاقاتی بود که برای برخی از جوامع و دست اندر کاران صنعت سینما خوشایند و برای اکثریت از همین گروه ناخوشایند رقم خورد.

سایه کرونا هرچه قویتر در این سال برسر سینما سایه انداخت تا شاید فیلم های بسیاری را را در صف اکران رها سازد و برخی از فیلم ها نیر  به ناچار  قید نقش بستن بر پرده نقره ای را زدند و روی به سمت اکران مجازی و نمایش خانگی آوردند.

اگر چه کرونا در تمام جهان تاثیر خود را گذاشته ولی درصنعت و قامت نه چندان قوی سینمای ایران نیز به طور مشهود تاثیر گذاشت.

سالن ها سینما در ابتدای سال گذشته با تعطیلی پی در پی روبرو شدند  تا در نهایت با قرار گرفتن مشاغل سینمایی در دسته مشاغل بی خطر سالن های سینما با ظرفیت پنجاه درصد باز شدند .

در این مدت  تنها چند فیلم کمدی توانستد توفیق فروش در این سال را داشته باشند و یک فیلم طنز هم  عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران به یدک بکشد ،که اگر به شکل باورپذیر به عنوان پرفروشترین فیلم نگاهی عمیقتر داشته باشیم،چنین نخواهد بود چون فروش فیلم را می بایست با نرخ تورم در نظر گرفت .

بطور مثال فیلم مطرب در زمانی چنین لقبی را یدک کشیده که خودرویی با لقب ارابه مرگ تنها ۳۵ میلیون قیمت داشت و واقع بینانه نیست در زمانی که قیمت خودرو  ارابه مرگ به نزدیک ۲۰۰ میلیون رسیده ،عنوان پروفروشترین  را عنوان کنیم ،بنابراین شاخض تورم می تواند براحتی پرفروشترین فیلم سینمای ایران را مشخص نماید.و اینکه اکثر فیلم ها در چرخه اکران سال ۱۴۰۰ با شکست فروش در گیشه روبروشده اند.

در سال ۱۴۰۰ بطور عجیبی هزینه های تولید فیلم بالا رفته و با توجه به بیماری کرونا برخی از پروژها با تعطیلی و وقفه مواجه شده که خود  تولید را با مشکل مواجه ساخته و خیلی از پروژهایی که پروانه ساخت داشتند رنگ تولید را به چشم ندیدن که البته می بایست  این اتفاق را جز تقدیرخوب تهیه کنندگان این پروژها بحساب آورد.

خیلی از فیلم هایی که در صف اکران و پروانه نمایش بودند بخاطر همه گیری کرونا قید اکران در سال ۱۴۰۰ را زدند و این خود این مشکلی به مشکلها برای آینده سینما در ماه های پیشرو بحساب می آید ،چون صف اکران با تعداد سینماهای موجود جوابگوی این تعداد فیلم نخواهد بود .

تحولات و تغییرات در سازمان سینمایی

با روی کار آمدن دولت جدید انتصابات و تغییرات روال دولت های گذشته انجام شد و آقای محمد خزاعی به جای آقای حسین انتظامی سکان سازمان سینمایی را بدست گرفت، گر چه آقای انتطامی به زعم اصحاب رسانه و فرهنگ نتوانست به اندازه ای  که  در مدیریت های قبلی و مطبوعاتی عملکرد نسبتا خوبی را از خود نشان داده بود، در سازمان سینمایی دوران موفقی را پشت سر بگذارد، چون به اعتقاد دست اندر کاران سینما ،ایشان شناخت کافی از محیط سینمای نداشته و قریب تصمیمات وی از طریق مشاورانی گرفته شد که گویا خود به دنبال میز و صندلی در آن سازمان بودند.

با آمدن محمد خزاعی که خود از دبیران جشنواره فیلم  فجر در دولت گذشته بود تصمیمات گرفته شد که با توجه به زمان کمی که ایشان  این سمت   را به دست گرفته ،هنوز نمی توان به طور دقیق در خصوص عملکرد ایشان صحبت کرد . ولی از تصمیم های  قریب الوقوع ایشان  می توان به حذف جشنواره جهانی فجر اشاره کرد که با توجه به هزینه هایی که در دوره های گذشته برای تنها جشنواره بین المللی (فیلم بلند و بازار فروش فیلم ) و شناساندن و جایگاه این فستیوال شده بود تصمیم عجیب به نظر می رسد که شاید در آینده بتوان به جواب درست تری در این خصوص رسید.

اما درعین حال برای برسی عملکرد این مدیر جدید  نیاز است  در ماه های آینده عیار  رییس جدید سازمان سینمایی  را سنجید.

اتفاقات و رویدادهای امیدوارکننده سینما در سال ۱۴۰۰

یکی از اتقاق های نسبتا  مثبت که باید دید در ادامه هم تداوم خواهد داشت یا نه؟!   همکاری و حمایت صندوق اعتباری هنر از جامعه هنری واصحاب رسانه و اهالی سینما بوده که با تغییر بیمه گر بیمه تکمیلی و همچنین اختصاص بسته های حمایتی و تغییر مدیریت گویا قصد دارد تا حدودی مرهمی باشد برای  زخم قشری که در این چند سال زجر بسیاری را متحمل شده اند که البته درآینده نسبت  به عملکرد این صندوق  بهتر می توان اظهار نظرکرد.

همچنین اتفاقات دلگرم کننده سینمای ایران  در  سال ۱۴۰۰ را می توان به موفقعیت های و درخشیدن اکثر فیلم های ایرانی در عرصه بین الملل اشاره کرد که دست آورد نسبتا خوبی در شرایط کنونی برای کشورمان  در صتعت فیلمسازی به ارمغان آوردند.

فیلم های همچون :قهرمان،دشت خاموش،جنایت بی دقت،زالاوا،قصیده گاو سفید و……………و فیلم کوتاه زنگ تفریح اشاره کرد.

اتفاقات و رویداد های  تلخ سینما در سال ۱۴۰۰

از اتفاقات و حوادث تلخ سینما در سال ۱۴۰۰ می توان به درگذشت هنرمندان و سینماگرانی اشاره کرد که در کمال ناباوری  داغ بزرگی  در دل جامعه سینما و خانواده های این عزیزان انداخت و همچنان ویروس منحوس کرونا در کنار سایر حوادث این تلخی ها را بجا گذاشت که تعداد این عزیزان آنقدر زیاد و نام بردن آنها آنقدر خاطر را تلخ می کند  و داغ دوباره ای بجای میگذارد که به ناچار از آن می گذریم ولی خاطر  این عزیزان همیشه زنده و در دل همگان است و جایشان همیشه سبز و روحشان قرین شادی و نعمت است.

برخی حواشی و رویداد های  سال ۱۴۰۰

حواشی و رویدادهای سینمایی هم در سال ۱۴۰۰ کم نبوده و می توان این اواخر به بازبینی مجدد و تایید  پروانه نمایش برخی از فیلم هایی اشاره کرد که در دوره قبلی مدیریت سازمان سینمایی  پروانه نمایش گرفته ولی در دوره جدید با  شرط بازبینی مجدد و اصلاحات لازم موفق به دریافت پروانه نمایش خواهند شد؟! که اخبار و گزارش ها و حواشی در این قسمت آنقدر در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده است ، که مطرح شدن مجدد آن چیزی به وضعیت نامطلوب سینما در زمان کرونا اضافه نمی کند.

از سایر حواشی و اتفاقات قطع شدن به یکباره وام صندوق توسعه ملی با تمام شدن اعتبار برای هنرمندان و فیلمسازان می توان اشاره کرد، در جایی که برخی از تهیه کنندگان توانستند وام ۵۰۰ میلیونی دریافت کنند و برخی هه در حسرت اعتبار زیر۱۰۰ میلیون وزیر ۵۰ میلیون چشمانشان به اعتبار تمام شده با تضامین سخت خشک شد.

 

و این یاداشنی بود از گزیده برخی از اتفاقات و رویدادها در سال گذشته، در آخر امیدواریم در سال جدید شاهد اتفاقات مثبت برای تمام مردم ایران به خصوص هنرمندان و سینمای ایران باشیم.

مدیر مسئول-ولی زاده

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=8382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.