به گزارش فوژان نیوز، این کتاب که به بررسی نسبت شهر و سینما و بازنمایی شهر در آثار سینمایی می‌پردازد، به تازگی با نویسندگی جمعی از محققان با شمارگان هزار نسخه در ۱۸۹ صفحه و جلد رقعی با قیمت ۵۵ هزار تومان توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

در معرفی ناشر از کتاب «شهر و سینما در ایران» می‌خوانیم: مطالعات فیلم و سینما در دهه‌های گذشته وسعت و ابعاد متنوعی پیدا کرده است. مطالعات فیلم و تحلیل‌های سینمایی از منظر و رویکرد رشته‌هایی همچون فلسفه، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و … در فضاهای دانشگاهی و عمومی بیش از پیش رونق یافته است. این رونق‌یافتگی حاکی از حضور و تأثیر فراوان سینما در زیست روزمره انسان مدرن است.

یکی از این رشته‌ها و زمینه‌های تحلیلی، سینما و نسبتش با مؤلفه‌های اجتماعی، مطالعات جامعه‌شناختی و خاصه مطالعات شهری است. سنجش نسبت سینما و شهر و چگونگی بازنمایی و آشکارشدن شهر در آثار سینمایی در این دست مطالعات جایگاهی ویژه‌ای دارد.

پرسش مشخص در اینجا این است که شهری که در سینما بازنمایانده می‌شود چگونه شهری است؟ نشانه‌های شهری در سینما چگونه ممکن و تصویر می‌شود و سینما چگونه با بخشی از شهر تولید خاطره می‌کند؟

اگر بخواهیم در مطالعات جامعه‌شناسانه شهری پیش‌گفته به کتابی تازه‌چاپ و نوظهور اشاره کنیم، «شهر و سینما در ایران» از آخرین نمونه‌های شاخص و درخور اشاره است.

شهر و سینما در ایران به کوشش بهارک محمودی (عضو هیئت علمی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی) و نویسندگی چند تن از محققان و بازتاب مقالات‌شان در موضوع موردبحث منتشر شده است.

بهارک محمودی در این کتاب نویسنده پیشگفتار و درآمد کتاب بر تحلیل نسبت سینما و شهر و نیز آخرین مقاله آن با عنوان «تخیل تهران: منظر ذهنی شهر در سینمای دهۀ چها و پنجاه شمسی در ایران» است.

محمودی در پیشگفتار کتاب پس از بیانی بر مسئله اصلی، شرحی از آثار و کتاب‌های پیشینِ موجود در این حوزه مطالعاتی می‌دهد که مرورش از دید اشراف بر پیشینه موضوع و واژگان رایج در بحث بسیار سودمند است. سپس به شرحی کوتاه بر دیگر مقالات حاضر می‌پردازد.

دیگر مقالات کتاب شهر و سینما در ایران را پرویز اجلالی با عنوان «سالن‌های سینما در شهرهای ایران (۱۲۸۳-۱۳۹۵): از پیدایش تا توسعه ناپایدار»، سیدمجید حسینی‌زاد با عنوان «نشانه شهر در سینمای ایران: بازخوانی معنای شهر در تصاویر سینمایی»، امیرعلی نجومیان با عنوان «جنسیت و شهر در سینمای ایران»، علی پاپلی یزدی با عنوان «رادیکال شدن شهر محله‌ای در سینمای لاتی – جاهلی» [فیلمفارسی] نگاشته‌اند.