اخبار اختصاصی سینمای ایران-فوژان نیوز  
  Create an account
منوی اصلی
مطالب خبرگزاری
بخش خبری
دیگر بخشها
امکانات سایت
تماس با ما
درباره ما
جستجو


روی آگهی کیلک کنید

 فراخوان بازیگری

پیغام کوتاه

فقط کاربران عضو سايت ميتوانند پيغام کوتاه ارسال نمايند لطفا وارد سيستم شويد يا اينکه عضو شويد.
نظرسنجی
برترين هاي ماه از نظر شما:

فیلم:بمب-پیمان معادی
فیلم:قانون مورفی -رامبدجوان
فیلم:اتاق تاریک-روح ا حجازی
بازیگر:پیمان معادی- بمب
بازیگر:لیلا حاتمی -بمب
بازیگر:ساره بیات -اتاق ..
بازیگر:علیرضامیرسالاری-اتا



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء 612
محصول فوژان فيلم
محصول فوژان فيلم
فوژان فیلم

محصول فوژان فيلم
AIFIC

آیفیک

محصول فوژان فيلم
تقلب در توزیع تولیدات شبکه نمایش خانگی
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 23 اسفند ماه ، 1395 توسط fozhannews

گفتگو ی اختصاصی

سودجویی و تقلب برخی ازتوزیع کنندگان محصولات نمایش خانگی ،با حذف گارانتی فروش

خبرگزاری فوژان: فرید ولی زاده سینماگر،تهیه کننده ،نویسنده و از اعضای انجمن صنفی فیلمسازان کشور(آیفیک) در خصوص حذف گارانتی فروش محصولات نمایش خانگی وسوء استفاده و تقلب برخی از پخش کنندگان محصولات شبکه نمایش خانگی از صاحبان اثر به شدت انتقادکرد و ادامه این روند را تهدیدی جدی در نابودی صنعت فیلم و سریال بخصوص در عرصه شبکه نمایش خانگی عنوان کرد.


حذف گارانتی فروش فرصتی برای سودجویی و تقلب توزیع کنندگان محصولات نمایش خانگی




به گزارش خبرگزاری فوژان ، در گفتگویی اختصاصی در این زمینه ، فرید ولی زاده عنوان کرد: متاسفانه علاوه برعدم رعایت حق کپی رایت فیلم ها و سریال های نمایش خانگی و پخش از شبکه های غیر مجاز ماهواره ای که مصداق بارز دزدی و سرقت از صاحبان آثار است، برخی از توزیع کنندگان و پخش ها نیز به طریق دیگری کمر به نابودی این صنعت و صاحبان اینگونه آثار بسته اند،و به شیوه های کاملا غیر اخلاقی وغیر انسانی و با سوء استفاده از اعتماد صاحبان آثار و بدور از چشم نهاد ها و ستادها ،با تقلب و ترفند سود قابل توجهی از توزیع این تولیدات به جیب می زنند و صاحب اثر را متضرر و ورشکسته می سازند.

مدیر فوژان فیلم اعلام کرد: برخی از این مراکز پخش و توزیع با حذف گارانتی فروش از قرارداد پخش، به شیوه جدیدی از تقلب متوسل شده که بی رحمانه ترین شیوه سودجویی است، بدین شکل که بعد از گذشت 90 الی 120 روز از فروش قطعی فیلم یاسایر آثار در سطح فروشگاهای شهر، تعدادی از آنها راکه دیگر قابل مرجوعی بطورمستقیم نیست توسط شخص سومی برای استفاده در بسته های موصوف به شانسی با قیمت باور نکردنی وناچیز خریداری وجمع می شود، و سر از انبار پخش در آورده و به موجودی فیلم های از قبل مانده انبار اضافه می شود، و از سوی پخش کننده به مبلغ منعقد شده در قرارداد که خیلی بالاتر است به صاحب اثر برگردانده و مرجوع می شود.

به شرح واضح :اگر قیمت معمول هر نسخه فیلم 4000 هزار تومان باشد این فیلم حدودا 2700 تومان ازطریق پخش کننده در اختیار سوپر مارکت ها و فروشگاها قرار می گیرد، که این رقم در شهرستانها کمی متفاوت است،سپس از این مبلغ بعد از کسر مبلغ 800تومان هزینه پخش، حدودا 1900تومان به صاحب اثر می رسد که از این 1900تومان هم 550 الی 650 تومان هزینه تولید لوح فشرده از آن کسر میشود(البته بسته به میزان تولید هزینه بالاتر هم می رود) و تنها برای فروش هر لوح فشرده حدودا 1350 الی 1250 تومان صافی دست صاحب اثر را در آینده ای مبهم خواهد گرفت.

پخش مویرگی استان تهران نصف محصول را نقدی و نصف دیگر را امانی در فروشگاها توزیع می نماید، و اگر فروشگاهی بیشتر از 70درصد محصول را بفروش برساند، دیگر نمی تواند محصول را به پخش مرجوع نمایند، بنابراین فروشگاه با فروش 70 درصدی از فیلم عرضه شده از سوی پخش ، به سود واصل پول خود می رسد البته مازاد وباقی مانده فیلم هم به نوبه خود نیزسود آور است .حال اگر این مازاد، یعنی 30 درصد هم بفروش نرسد اتفاق خاصی نمی اقتد چون بعد از چند ماه سرو کله شخص سوم ها موصوف به شانسی در این مغازه ها پیدا شده و فیلم های مازاد را درقفسه های پشتی وجنس های بنجول مغازه به قیمت 200 تا 150 تومان از مغازه دار خریداری نموده و بجای قرار گرفتن در بسته های شانسی به انبار باز گردانده می شود و به نرخ همان 1900تومان با صاحب اثر نگون بخت تسویه می شود، و اینگونه است که صاحب اثرناخواسته به پخش وتوزیع بدهکار هم می شود.

حال اینکه اینگونه پخش کننده هر هفته 2 تا 3 عنوان فیلم ویا سریال وسایر را بدین شیوه پخش می نماید ،آیا می توان تشخیص داد که در سال چه سود ی عایدش می شود ؟!

این شیوه برخی از پخش کنندها شبیه فتوسنتز است و با حذف گارانتی فروش ،نسخه صاحب اثر پیچیده خواهد شد.

این عضو انجمن موسسه ها و شرکت های فیلمسازی ایران (آیفیک) در دامه گفت: شیوه دیگر سود جویی و تقلب برخی از این توزیع کننده های بی شباهت به تولید مثل نیست بدین طریق که برخی فیلم ها در انبار پخش این توزیع کننده ها، باداشتن اصل متریال ولت(جلد) و مستر فیلم و همچنین با داشتن هلوگرام اضافی عنوان های دیگر، و یا حتی هلو گرام های تقلبی ویا برچسب های بی ارتباط پخش کننده دیگری به تعدادشان اضافه می شود.

این شیوه تقلب خود حاکم بر دو روش تولیدی است که به اختصار به آن پرداخت می شود:

الف:تولید فیلم توسط صاحب اثر و پخش فیلم توسط پخش کننده

ب:تولید و پخش فیلم هر دو توسط پخش کننده

در شکل الف صاحب اثر نگون بخت برای عدم سو استفاده و تکثیر کپی غیر مجاز، لوح فشرده را یک کارخانه تولید کرده وجلد(ولت) را در تولیدی دیگری تهیه می نماید تا شاید احتمال تکثیر و کپی غیر مجاز به حداقل برسد، اما از آنجا که برخی از پخش کننده تاکید دارند که حتما طرح جلد و پوستر فیلم باید از زیر مجموع پخش بگذرد و با سلیقه آنها تایید شود ،متریال تبلیغاتی را در اختیار خواهند گرفت در غیر اینصورت درپخش فیلم یا اثر مورد نظر تمایلی نشان نمی دهند ، حتی دیده شده که سازمان مربوطه مجوز طراحی جلد مورد تایید پخش کننده را نداده اما پخش کننده به صاحب اثرفشار آورده تا مجوز طراحی مورد نظررا نگرفته به هیچ عنوان فیلم را پخش نخواهد کرد. بنابراین پخش و توزیع طرف قرارداد ، با داشتن متریال طراحی پوستر و جلد پس از تحویل فیلم از سوی صاحب اثر، محصول اصلی را در گوشه ای از انبار تلمبار کرده و رایت های مازاد و کپی خود را جایگزین می کنند.

افراد خاص توزیع کننده که کاملا توجیه شده هستند مسئول جمع آوری پس از فروش همان تکثیرهای غیر مجازخواهند بود، و بعد از جمع آوری نسخه های مرجوعی رایت های مازاد وتکثیر غیر مجاز که خیلی کم بوده ، با عملیاتی دیگری هلوگرام هایشان کنده می شوند وبا برچسب غیر مجازتری توزیع کننده دیگری به داخل محصولات اصل برگردانده میشود، تا اینگونه عنوان گردد و یا نشان داده شود که محصولات اصلی که هرگز پخش نشده اند به یقین پخش شده اند .

جالبتر اینکه برچسب غیر مجاز پخش کننده دیگر که هیچ ارتباطی در قرارداد پخش و توزیع نداشته به ظاهر نشانگر این امر خواهد بود که برخی از محصولات در حین جابجایی و مرجوع شدن هلوگرام اصلی آن کنده شده ،و با این برچسب بداخل محصول اصلی برگشت خورده است ولی در باطن این برچسب هلوگرام تقلبی و یا هلوگرام اضافی عنوان دیگری را امحا می کنند تا لاپوشانی شود.

در روش ب:تولید و پخش فیلم هر دو توسط پخش کننده متاسفانه بدلیل سوء استفاده و سودهی وباز بودن تقلب بسیار در شیوه های که توضیح داده شد، روش ب کاملا از طرف اینگونه پخش ها منسوخ شده و به خاطر ریسک سرمایه گذاری به ندرت انجام می گیرد .

ولی زاده در ادامه توضیح داد: امید است با عنایت به این توضیحات که برای هر بند آن تحقیق شده ورونوشتی از آن در اختیار مدیر کل و معاونت ستاد صیانت از آثار فرهنگی هم قرار گرفته است ،تمام رسانه ها خبری ،انجمن های صنفی در جهت حمایت از حقوق تهیه کنندگان و سرمایه گذاران و صاحبان اثر، این توضیحات را در اختیار فیلمسازان قرار داده تا صاحبان اینگونه آثار با ارتقاء سطح آگاهی و با تکیه بر گارانتی فروش آثار خود را به مخاطبان برسانند و دست سودجویان که قانون گارانتی فروش را در مقابل خود دژی مستحکم می بینند از صنعت نمایش خانگی کوتاه شود.


لینکهای مرتبط
· مطالب بیشتر در مورد گفتگو ی اختصاصی
· سایر مطالب نوشته شده توسط fozhannews


پربازدیدترین مطلب در زمینه گفتگو ی اختصاصی:
تقلب در توزیع تولیدات شبکه نمایش خانگی

امتیاز دهی به مطلب
امتیاز متوسط : 5
تعداد آراء: 14


لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

انتخاب ها

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

::  Home  ::  Downloads  ::  Your_Account  ::  Forums  ::

:: Copyright 2008 www.Fozhannews.com All rights reserved ::