به گزارش فوژان نیوز،حسین قلی پور مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار»به کارگردانب فرید ولی زاده در گفتوگویی با سعید حضرتی،خبرنگار گروه سینمایی عنوان کرد: استقبال از سکانس پلانهای طولانی و فیلمنامه متفاوت «تا ۱۰ بشمار»برای من جذاب بود.
حسین قلیپور مدیر فیلمبرداری «تا ۱۰ بشمار» بیان کرد موسسه «هنروتجربه» با اکران فیلمهای تجربهگرایانه و هنری تاثیر بهسزایی در ایجاد انگیزه و امید برای هنرمندانی که تمایل به تجربه کردن دارند به وجود آورده است.
برای بسیاری از مخاطبان، دانشجویان، فیلمسازان و … فیلمهای به نمایش در آمده در سینماهای «هنروتجربه» اولویت دارد.
خوشحالم فیلم «تا ۱۰ بشمار» در این موسسه نمایش داده شده و مخاطبان فهیم «هنروتجربه» فیلم را به کیفیت خوب در سینما میبینند.
حسین قلیپور مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار» به کارگردانی فرید ولیزاده درباره همکاری با این پروژه گفت: قبل از «تا ۱۰ بشمار» با فرید ولیزاده یک فیلم سینمایی دیگر نیز کار کرده بودم.
به دلیل سابقه همکاری و فیلمنامه جذاب و متفاوت «تا ۱۰ بشمار» همکاری دوباره ما شکل گرفت.
فیلمنامه «تا ۱۰ بشمار» به جز جذابیت برای من جنبه شخصی هم داشت و بخشی از داستان روایت شده در فیلمنامه به زندگی شخصی من نزدیک بود. البته میدانستم فیلمبرداری این اثر آسان نیست و همراه با چالشهای خاص خودش است. ذاتا چالش را دوست دارم و از آن استقبال کردم و از این همکاری رضایت کامل دارم.
وی با بیان اینکه فرید ولیزاده کارگردان فیلم بخش مربوط به فیلمبرداری را به من سپرده بود و در این زمینه آزادی عمل داشتم افزود: سعی کردم بهترین گزینه برای دوربین و لوازم جانبی را در تناسب با فیلمنامه انتخاب کنم.
از ابتدا قرار بود کل زمان فیلم به صورت سکانس-پلان فیلمبرداری شود که به دلیل لوکیشن و محدودیتهای آن تصمیم گرفتیم به صورت سکانس-پلانهای طولانی فیلمبرداری کنیم.
پیش از این هم تجربه فیلمبرداری سکانس-پلان را در حد دو سه سکانس داشتم اما نه به این شدت و حدت که کل فیلم را در حال حرکت فیلمبرداری کنم.
دوربین در این فیلم مدام سیال و در حال حرکت بود و باید دوربینی انتخاب میشد که وزن مناسبی هم میداشت تا بتوان ساعتها فیلمبرداری را ادامه داد. به همین دلیل این فیلم با دوربین سونی آلفا ۷ مارک ۴ فیلمبرداری شد و نتیجه هم خوب بود.
او با اشاره به اینکه سختترین بخش کار این بود که روزی حدود ۱۴ کیلومتر رو به عقب مشغول فیلمبرداری بودم و هوش و توان بالای دو بازیگر اصلی فیلم کمک زیادی به من کرد افزود: یکی از محاسن بزرگ «تا ۱۰ بشمار» این بود که دو بازیگر نقش اصلی فیلم یعنی منوچهر زندهدل و غزال نظر بازیگران فوقالعاده باهوش و خوبی بودند. قبل از ضبط هر سکانس با صحبتهای کوتاهی به تعامل و نتیجه مدنظر میرسیدیم و همین امر کار من را راحتتر میکرد.
این مدیر فیلمبرداری با اشاره به اهمیت فیلمنامه تصریح کرد: برای من در درجه اول فیلمنامه یک اثر بسیار مهم و حیاتی است.
یک فیلمنامه خوب به جز روایت جذاب، ایدههایی به فیلمبردار و بقیه عوامل میدهد.
فیلمنامه «تا ۱۰ بشمار» نوشته کیانوش اسلامی واجد همین خصوصیات بود و خلاقانه نوشته شده بود.
برای من دیالوگهای فیلمنامه «تا ۱۰ بشمار» هم یکی از جذابیتهای اساسی فیلم بود
. قطعا عوامل دیگر چون کارگردان، بازیگران و … هم در کیفیت نهایی تاثیرگذار هستند.
حسین قلیپور با بیان اینکه فیلم «تا ۱۰ بشمار» را روی پرده سینما دیدم و طبیعی است نواقصی در کار وجود دارد اما تا نود درصد از نتیجه راضی هستم و به نظرم فیلم بسیار خوبی است.
وی در خصوص منتاسب بودن فیلم «تا ۱۰ بشمار» برای اکران در سینماهای «هنروتجربه» عنوان کرد و گفت: موسسه «هنروتجربه» با اکران فیلمهای تجربهگرایانه و هنری تاثیر بهسزایی در ایجاد انگیزه و امید برای هنرمندانی که تمایل به تجربه کردن دارند به وجود آورده است.
قطعا وجود موسسه «هنروتجربه» برای سینما و به طور کلی فرهنگ ما ضروری است و برای بسیاری از مخاطبان، دانشجویان، فیلمسازان و … فیلمهای به نمایش در آمده در سینماهای «هنروتجربه» اولویت دارد.
خوشحالم فیلم «تا ۱۰ بشمار» در این موسسه نمایش داده شده و مخاطبان فهیم «هنروتجربه» فیلم را به کیفیت خوب در سینما میبینند.