به گزارش فوژان نیوز، ایرنا نوشت: مرور مولفههای فنی و محتوایی مستند سینمایی ایساتیس، میتواند این اثر را به عنوان نمایندهای برای سینمای ایران جهت معرفی در رقابت آکادمی اسکار مطرح کند.
در آستانه معرفی اثری از سینمای ایران به آکادمی اسکار برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بینالمللی بررسی و مرور بضاعت سینمای ایران برای معرفی این اثر به این رویداد معتبر بینالمللی در مقطع کنونی اهمیت زیادی دارد
شرط اکران سینمایی دست کم یک هفتهای از شروط معرفی نمایندگان سینمای یک کشور به آکادمی اسکار است اما لازم است تبلیغات درستی در ابعاد داخلی و بینالمللی برای اثری که قرار بر معرفی آن است، صورت بگیرد. این در حالی است که با مرور تولیدات سینمای ایران و آثار اکران شده در سینمای داستانی جای خالی نماینده شایستهای که بتواند به لحاظ فرم، قصه، روایت و در مجموع ویژگیهای یک فیلم معرف خوبی برای فرهنگ ایران و کشورمان باشد، حس میشود.
یکی دیگر از بسترهایی که شانس دیده شدن یک فیلم در رقابت اسکار را بیشتر خواهد کرد، جوایز متعدد و موفقیتهای قبلی یک فیلم است. چراکه ۱۱ هزار عضو آکادمی اسکار به طور کامل همه آثار ارسال را نخواهند دید و جوایز و عناوین یک فیلم در نظر نهایی آنها تاثیر دارد
در این سالها کشورهای مهمی به آکادمی اسکار فیلم فرستادهاند و سینمای ایران با فیلمسازان شهیرش نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. این اقدام در سالهای اخیر با ارسال آثاری از قالبهایی غیر از داستانی نیز همراه بوده است. به ویژه آثار مستند که به جهت ذات واقع گرایانهشان میتوانند نمایندههای شایستهای برای معرفی فرهنگ و هنر یک سرزمین باشند. چنانچه اوروگوئه با فیلم «دری وجود ندارد» اولین فیلم مستند بلند خوان پونس د لئون و فاکوندو پونس د لئون در اسکار ۲۰۲۴ حضور داشت یا سینمای ایتالیا که در سالهای اخیر ۲۰۱۷ -۲۰۲۱ با ارسال آثار مستند به آکادمی اسکار حضورش را رقم زده است. بنابراین اگرچه فیلمهای داستانی غالبا روی پرده با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان رو به رو میشوند، اما وقتی بضاعت سینمای ایران از معرفی آثار کیفی و مطلوب که بتواند معرف واقعی فرهنگ و هنر ایران در عرصه بین المللی باشد، حداقلی است میتوان به قابلیت تولیدات سایر گونهها جدیتر اندیشید.
این در حالی است که بر اساس قاعده آکادمیهایی نظیر اسکار که فیلمهای حاضر در آن باید پیش از حضور در این رقابت اکران پیوستهای در سینما داشته باشند بنابراین انتخاب اثری شایسته برای این معرفی محدود و محدود تر میشود.
با این توضیحات به نظر میرسد در آستانه معرفی فیلمی از ایران به آکادمی اسکار، مستند سینمایی «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان میتواند به عنوان گزینهای جدی مورد توجه قرار بگیرد. چراکه علاوه بر ویژگیها و مولفههای هنریاش از معدود فیلم های هنر و تجربه بوده که با فروش بیش از یک میلیاردی خود عنوان پرفروشترین اثر این گروه را به خود اختصاص داده است. «ایساتیس» در سانسهای متعددی در بیش از یک و دو ماه به طور مستمر در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه نمایش داشته است و از جمله آثار پررنگ و لعاب و شاخص سینمای مستند ایران است؛ سینمایی که در سالهای اخیر در عرصه بینالمللی جوایز مختلفی را علیرغم موقعیت و وضعیت نه چندان مطلوب سینمای بلند داستانیاش از آن خود کرده حالا شانس حضور در اسکار فرصت بسیار مغتنمی است تا سینمای مستند ایران بتواند یکی از بهترین آثار خود را برای درخشش در جهان معرفی کند.
منبع ایرنا