• امروز : دوشنبه - ۲۶ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : 27 - جماد أول - 1447
  • برابر با : Monday - 17 November - 2025
48

پاسکاری بازپرداخت هزینه بیمه تکمیلی هنرمندان،بازی قدیمی است!

  • کد خبر : 3661
  • 05 بهمن 1399 - 14:19
پاسکاری بازپرداخت هزینه بیمه تکمیلی هنرمندان،بازی قدیمی است!
فوژان‌نیوز: در شرایط کرونا، اعتراض هنرمندان، اصحاب فرهنگ و رسانه از عدم بازپرداخت به‌موقع هزینه‌های بیمه تکمیلی و پاسکاری این هزینه‌ها بین صندوق اعتباری هنر، سامانه بیمانو و بیمه طرف قرارداد «سرمد» به صدا درآمده است.

فوژان نیوزگزارش می‌دهد، این روزها تمام اقشار جامعه از ترکش‌های ویروس کرونا در امان نبوده و تمام کسب‌وکارها و مشاغل شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند. این شرایط عام، قشر هنرمندان را نیز به شدت درگیر نموده است؛ تا جایی که اکثر این عزیزان خانه‌نشین شده‌اند. خانه‌نشینی از یک سو و مسائل مربوط به سلامت و درمان برخی از بیماری‌های این عزیزان و افراد تحت تکفل آن‌ها، هزینه‌های سنگین و کمرشکنی را وارد نموده که اگر این هزینه‌ها تحت پوشش بیمه — به‌خصوص بیمه تکمیلی — نباشد، می‌بایست شاهد فاجعه غیرقابل پیش‌بینی در این قشر باشیم.

متأسفانه در روزهایی که سپری می‌شود، بسیاری از هنرمندان و اصحاب رسانه نتوانسته‌اند از مزایای بیمه تکمیلی خود به نحوه شایسته استفاده کنند و حتی بسیاری از این عزیزان برای ادامه روند درمان نیاز به برگشت هزینه‌های انجام‌شده خود از طریق بیمه تکمیلی دارند. باعث تأسف است که روند بازپرداخت این هزینه‌ها با پاسکاری بین صندوق اعتباری هنر، سامانه بیمانو و بیمه طرف قرارداد این قشر — «سرمد» — روبرو شده است و هر یک به تنهایی و با انداختن توپ در زمین دیگری، باعث شروع بازی دور از شأن برای این عزیزان شده‌اند و پاسخگوی مطالبات به‌حق آن‌ها نیستند.

در آخرین شوی نمایشی رسانه‌ای، صندوق اعتباری هنر با صدور اطلاعیه‌ای عنوان نموده: «مرکز تلفن ۴۲۷۱۳۰۰۰ با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات به جامعه فرهنگ و هنر کشور راه‌اندازی شد. پیش از این، مرکز تماس صندوق اعتباری هنر به صورت محدود فعالیت می‌کرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و ارتقای سیستم‌ها از روز شنبه ۶ دی‌ماه با گسترش خدمات آغاز به کار کرد».

و اما در عمل، این مرکز پاسخگویی در هفته‌های اخیر نه‌تنها پاسخگویی در حد و اندازه ماه‌های گذشته نداشته، بلکه با وصل شدن به این مرکز و در انتظار قرار گرفتن طولانی برای پاسخ، به‌طور اتوماتیک به داخلی که در دسترس نیست وصل شده و بلافاصله بوق اشغال می‌زند. این موضوع در تماس تلفنی و به‌طور همزمان به صورت زنده با برخی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داده شد.

در ادامه بررسی مشکلات موجود: پس از بارگذاری مدارک در سایت بیمانو بلافاصله پیام «ثبت هزینه» ارسال می‌گردد، ولی پس از گذشت چند روز با پیام‌های مختلفی با مضمون «نقص مدارک»، «توضیح کارشناس»، «عدم خوانایی»، «بارگذاری عکس رادیولوژی»، «بارگذاری ویزیت با مهر پزشک صرفاً در سربرگ»، «دستور پزشک در دفترچه» و… روبرو خواهید شد که رفع این مشکلات پیچیده خود یک تخصص و رشته دانشگاهی می‌خواهد و مرتفع ساختن این مشکل و تأیید ارسال مدارک، چند هفته شما را به عقب می‌اندازد.

از این موضوع که بگذریم، پس از ثبت هزینه‌های درمان در سامانه بیمانو با موضوعات غیرمنتظره و عجیبی نظیر «پست مدارک از مرجع منطقه پستی‌های خاص» روبرو خواهید شد که پس از مراجعه به اکثر دفاتر پستی قراردادی، به عنوان ارسال مدارک به‌طور رایگان برای این دفاتر تعریف نشده و یا در برخی از دفاتری که با زحمت بسیار این قرارداد را رویت می‌کنند، عمدتاً همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و با عناوینی چون «عدم تمدید قرارداد»، «قرارداد ما تمام شده»، «این اداره دیگر انجام نمی‌دهد» روبرو خواهید شد و در نهایت اگر شانس بیاورید و قبل از ساعت ۱۲ ظهر این مدارک را قبول کنند، هزینه تهیه پاکت و در صف بودن طولانی نیز به این مشکلات افزوده شده و باعث کلافگی می‌شود.

موضوع اصلی که می‌خواهیم در این گزارش به آن بپردازیم، زمان طولانی بازپرداخت هزینه‌های بیمه تکمیلی است که در بهترین شرایط حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد و این خود زمینه‌ساز عدم پیگیری دوره درمان است.

و جالب‌تر اینکه بازپرداخت هزینه شما را با مشکلاتی از جمله «عدم تأیید هزینه»، «عودت مدارک»، «قبلاً پرداخت شده»، «از سقف گذشته»، «در تعهد بیمه نیست» و در نهایت «خارج از تعرفه درمانی» روبرو خواهد ساخت، که بررسی و پیگیری این مشکلات از طرف شخص بیمه‌شده (اصحاب فرهنگ و رسانه) به پاسکاری بین صندوق اعتباری هنر، سامانه بیمانو و بیمه سرمد منتهی می‌شود و پیگیری و برطرف کردن احتمالی این مشکل نیز نیاز به هفته‌ها تماس تلفنی و پیگیری دارد. در نتیجه، اپراتورهای صندوق اعتباری عدم پرداخت هزینه را به گردن بیمه عامل (سرمد) انداخته و درخواست پیگیری از آن بیمه را به عنوان راهنمایی اعلام می‌کنند.

در تماس با بیمه، کارشناسان محترم بیمه عنوان می‌کنند: «صندوق اعتباری هنر در نامه‌ای کتبی از ما خواسته است که پاسخگوی بیمه اعضای صندوق نباشیم» و در برخی از جملات از کلمه «پیچاندن» صحبت و استفاده می‌کنند!؟ و در نهایت مجدداً با صندوق که تماس می‌گیرید، شما را به سامانه بیمانو پاس می‌دهد. اگر خوش‌شانس باشید و قسمت مربوط به صندوق اعتباری این سامانه پاسخگوی شما باشد، «عدم تأیید»، «عدم پرداخت»، «عودت» و «اعتراض نسبت به کم بودن هزینه پرداختی برخی از خدمات» از جمله ویزیت، دارو، خدمات پاراکلینیکی و… را به پزشک معتمد بیمه سرمد پاس می‌دهند.

پزشک معتمد هم که بی‌خبر از تورم و گرانی و عدم انجام برخی از خدمات در داخل مراکز درمانی است، تمام هزینه‌ها را بر اساس بیمارستان‌های دولتی محاسبه می‌نماید. یعنی اینکه شما اگر بخواهید یک عمل سرپایی یا لیزر درمانی انجام بدهید و بتوانید از بخشی از هزینه‌های آن قسر در بروید، باید یک هفته بدنبال بیمارستان طرف قرارداد بگردید و چند روز هم در بیمارستان برای انجام عمل سرپایی بستری شوید! در غیر این صورت، انجام درمان آن خدمت در مطب هر پزشک یا متخصصی — که به اندازه چند دقیقه زمان ببرد — شامل پرداخت بیمه نخواهد شد و در نهایت هزینه را باید هنرمند عزیز از جیب خالی خود پرداخت نماید.

حال شاید این سوال در ذهن برخی از دوستان صندوق اعتباری هنر و بیمه سرمد به وجود آید: «چرا قبل از درمان از کارشناسان ما استعلام نمی‌گیرید؟» اتفاقاً کسی که در حال دست‌وپنجه نرم کردن برای «افقی بودن» یا «عمودی راه رفتن» است، این تماس‌ها را مطمئناً گرفته است، ولی کارشناسان شما درست راهنمایی نکرده‌اند!

بارها و به دفعات طی سال گذشته و امسال، هنرمندان و اصحاب رسانه به نظام حاکم و شیوه اجرایی و نظارت صندوق اعتباری هنر برای اعضای بیمه‌شده این صندوق و بیمه تکمیلی آن معترض بوده‌اند و صدای این عزیزان به‌درستی شنیده نشد!؟ و پر کردن این خلأ با «هنرکارتی» که به اندازه ترمیم و پر کردن یک دندان هم نیست، پاسخ داده شد.

پایگاه اختصاصی سینمای ایران «فوژان‌نیوز» بارها و به دفعات این مسائل را پیگیری نموده و به گوش مدیران مربوطه رسانده است، اما تا کجا این صدا پیگیری شود، نیاز به حمایت سایر اصحاب رسانه و هنرمندان دیگر دارد.

تبسم نعمتی

 

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=3661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. خدماتش خوبه که من مشکلی نداشتم .البته الان اون دنیام

  2. من نزدیک به پنج ماه مدارکمو برای بازپرداخت هزینه های پزشکی بارگذاری کردم ولی تا به امروز ریالی به من پرداخت نشده و یکماه است میگن هفته دیگه هفته دیگه!خدا ازتون نگذره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.