• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

بایدها و نبایدهای اکران عزتمند فیلم «محمد(ص)» را بخوانیم

  • کد خبر : 894
  • 22 فروردین 1394 - 4:10
فوژان نیوز:چند سالی است نه تنها ایرانی‌ها بلکه جهانیان و علی الاقل مسلمانان با تمام هجمه‌های ناجوانمردانه منتظرند تا فیلم «محمد(ص)» مجیدی را ببینند اما سوال این است که حضور جهانی این فیلم در ابعاد اکران و جشنواره‌ای باید چگونه باشد.

به  گزارش فوزان نیوز،به نقل از فارس ـ سجاد اسلامیان: چند سالی است نه تنها ایرانی‌ها بلکه جهانیان و علی الاقل مسلمانان با تمام هجمه‌های ناجوانمردانه منتظرند تا فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی رخ بر پرده نقره‌ای بکشد. این فیلم اما نهایتا برای عده‌ای از اصحاب هنر و رسانه در پایان روزهای جشنواره فجر سی‌وسوم اکران شد و به گواه آنان چنین خدشه‌هایی وارد نشده و نگرانی‌ها برطرف شده است.

 

پس از آن و در پایان سال ۹۳ خبری آمد که می‌گفت: مجید مجیدی کارگردان و محمد مهدی حیدریان مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) خبر از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم داده‌اند.

اما تلاش برای حضور جهانی فیلم «محمد(ص)» مجیدی پیش از جشنواره فجر آغاز شده بود آن هم در بعد جشنواره‌ای؛ قرار بود فیلم به جشنواره بین‌المللی برلین برود که نه به دلایل سیاسی که به دلایل فنی از این حضور بازماند. مجیدی همان زمان به روزنامه شرق گفته بود: قرار بود فیلم در این جشنواره حضور داشته باشد با‌این‌حال از آنجا که کار میکس تمام نشده بود این اتفاق نیفتاد و فیلم از بخش رقابت بازماند. مباحث سیاسی در غیبت فیلم در جشنواره برلین دخیل نبوده است.

گویا دستی از غیب فیلمی که درباره پیامبر اکرم(ص) ساخته شده را از حضور در جشنواره‌ای که علیه اسلام و ایران اقدام می‌کند بازداشته است تا این فیلم منزه از جوایز این چنینی باشد.

چه اینکه بعدها شایعه حضور فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به گوش رسید که اگرچه هنوز فیلم‌های این جشنواره اعلام نشده است اما بعید است به دلیل توهین‌های فرانسوی‌ها به پیامبر اعظم(ص) به‌ویژه در حادثه «شارلی‌ابدو» دست‌اندرکاران و سازندگان فیلم آن را به جشنواره کن ارسال کرده باشند. جشنواره‌ای که در طول سال‌های گذشته غیراخلاقی‌ترین فیلم‌ها را که بعضا ترویج همجنس‌گرایی است، تشویق کرده و جایزه داده است و حضور فیلمی درباره پیامبری که «کامل‌کننده مکارم اخلاق» است در لیست جایزه‌گرفته‌ها از چنین جشنواره‌ای نقض غرض فیلم و سازندگان آن خواهد بود.

باید گفت در کل تلاش برای حضور جشنواره‌ای فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی در جشنواره‌های مطرح جهانی که اکثرا سابقه سیاه تشویق فیلم‌های ضداسلامی و ضداخلاقی را داشته‌اند روا نباشد که امیدواریم چنین اتفاقی صورت نگیرد. اما حضور جهانی یک فیلم مهم‌تر از آنکه حضور جشنواره‌ای باشد حضور در سینماها و اکران بین‌المللی است؛ چیزی که گویا دغدغه سازندگان آن نیز بوده است.

مجیدی خود در ابتدای بهمن ۹۳ گفته بود: پس از اولین نمایش فیلم محمد (ص) در ایران، برنامه‌ریزی شده است تا نسخه میکس صدای بین‌المللی آن در اسفند ماه برای نمایش‌های جهانی آماده شود.

هر چند اسفندماه گذشت و خبری از اکران جهانی آن نشد اما ضروری است برای حضور جهانی این فیلم نیز تمهید ویژه‌ای اندیشیده شود چه اینکه در اواخر اسفند عنوان شد برای اکران داخلی و خارجی «بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه‌کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند».

نکته مهم اما در این بین آن است که پخش بین‌المللی فیلم «محمد(ص)» مجیدی را چه شرکت‌هایی برعهده خواهند داشت؟ پیشتر و در نیمه آذر ۹۳ بود که روزنامه جوان از شایعاتی گفت و نوشت: «برخی شنیده‌های ما حکایت از احتمال ورود کمپانی‌های امریکایی چون «‌پارامونت پیکچرز» و «سونی» به بازار نمایش بین‌المللی این فیلم در دنیا دارد».

مجیدی خود در نیمه دی ماه ۹۳ در نشست خبری فیلمش در این باره گفت: هنوز هیچ تصمیمی برای حضور جهانی فیلم گرفته نشده البته تمهیداتی توسط شرکت نور تابان گرفته شده که باید ببینیم در چه سیاستی اکران جهانی فیلم می‌شود و بزودی اعلام خواهد شد اما هیچ مذاکره رسمی با هیچ کمپانی خارجی نداشته‌ایم اما از چندین کمپانی معتبر بخصوص سونی تقاضا برای دیدن فیلم را داشته‌ایم.

اما چون فیلم هنوز آماده نشده تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ایم. بنابر این گزارش، مسلما اکران بین‌المللی و موفق فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی ضروری است؛ به‌ویژه با تحریم‌های پیش‌دستانه جریان‌های عربی و تلاش جریان‌های غربی و صهیونیستی برای قرار دادن این فیلم به عنوان محمل جدیدی برای اسلام‌هراسی و نشان دادن اختلافات شیعه و سنی و عقب‌ماندگی مسلمانان. اما یک سوال جدی که در این بین وجود دارد این است که آیا فیلمی که درباره پیامبر اکرم(ص) ساخته شده شایسته است توسط کمپانی‌های مشهوری که سردمداری صهیونیست‌ها بر آنها برهمگان آشکار است اکران جهانی شود؟ در این بین باید به این سوال هم پاسخ داد که در میانه قدرت‌نمایی کمپانی‌های بزرگ هالیوودی در پخش جهانی فیلم‌های سینمایی، چه توانی وجود دارد که بتواند یک اکران بین‌المللی و موفق را برای فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی تضمین کند؟

در پاسخ، نخست باید به این واقعیت معتقد بود که فیلم بزرگی چون فیلم «محمد(ص)» می‌تواند جایگاه سینمای ایران در اکران بین‌المللی را تقویت کند و تاسیس یک شرکت پخش بین‌المللی ایرانی به بهانه اکران جهانی فیلم مجیدی می‌تواند بستری مناسب را برای اکران بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در آینده فراهم کند. چه اینکه داستان فیلم جدا از جذابیت‌های بصری موجود در فیلم «محمد(ص)» و کست بین‌المللی اثر، می‌تواند در جذب مخاطب بین‌المللی کمک شایانی داشته باشد و شرکت ایرانی که پخش بین‌المللی فیلم را برعهده گرفته چنان قدرتمند کند که بتواند در آینده اکران خوبی برای دیگر فیلم‌های ایرانی در سطح جهانی فراهم آورد.

نکته دوم در این بین این است که تجربه فیلم «مصائب مسیح» ساخته «مل گیبسون» در اکران جهانی می‌تواند الگوی عمل کمیته اکران بین‌المللی فیلم «محمد(ص)» مجیدی باشد. چه اینکه در سال ۲۰۰۴ و پس از تولید فیلم «مصائب مسیح»، این فیلم توسط اکثر کمپانی‌های هالیوودی صهیونیستی بایکوت شد و برای اکران بین‌المللی آن، شرکت کمتر شناخته شده «آیکون اینترتینمنت اینترنشنال» اقدام کرد و توانست اکران بین‌المللی خوبی برای فیلم ایجاد کند. این فیلم در آمریکا هم توسط غول‌های بزرگ هالیوودی چون «‌پارامونت پیکچرز» و «سونی» اکران نشد و شرکت ناشناسی به نام «نیومارکت فیلمز» اکران شد و در نهایت فیلمی که با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ساخته شده بود توانست بیش از ۶۱۱ میلیون دلار درآمد کسب کند.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.