• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

برندگان جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ معرفی شدند

  • کد خبر : 9642
  • 19 خرداد 1401 - 11:56
فوژان نیوز:هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ با اعلام بهترین‌های این دوره واهدای منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده به کار خود پایان داد.

به گزارش فوژان نیوز،به نقل از روابط عمومی جشنواره، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ با اعلام بهترین‌های این دوره از سوی هیات داوران به پایان رسید و منشور طلایی افتخاری خود را به آیدا پناهنده که مهمان این دوره از جشنواره نیز بود، اهدا کرد. این منشور به دلیل توجه ویژه پناهنده به مساله حقوق اجتماعی زنان در فیلم‌هایش به او اهدا شد.

در بخش فیلم‌های بلند داستانی هیات داوران فیلم «منطقه پایانی» به کارگردانی بردیا یادگاری و احسان میرحسینی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد و منشور طلایی کوروش به عنوان جایزه اصلی جشنواره به این فیلم اهدا شد. دو کارگردان این فیلم که در جشنواره حضور داشتند جایزه خود را از داوران این رویداد دریافت کردند.

در بیانیه هیات داوران در مورد این فیلم آمده است: شهری که از سوی یک ویروس ناشناخته و تغییرات آب و هوایی تهدید می شود، تحت قرنطینه قرار می‌گیرد. در این محیط مخوف، شخصیت اصلی فیلم به نام پیمان که یک شاعر ناموفق است در مرز باریک میان واقعیت و جنون، تعادلی برقرار می کند و ما در کنار او به تعادل می رسیم. این فیلم به نوعی یک چالش است، اما اگر جرات درگیر شدن با این چالش را داشته باشید، برای مدتی طولانی در ذهن شما ثبت می‌شود.
همچنین فیلم «انتهای اوین» ساخته مهدی و محمد تراب‌بیگی تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش آثار بلند سینمایی این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ دریافت کرد.

در بیانیه هیات داوران در مورد این فیلم آمده است: نقطه شروع این فیلم، قدرتمند و منحصر به فرد است و این یکتایی به این دلیل است که کارگردانان فیلم مهدی و محمد تراب‌بیگی تصمیم گرفته‌اند کل فیلم را از منظر آمین شخصیت اصلی، فیلمبرداری کنند و به اعتقاد ما این عمل، روشی قانع کننده و یکپارچه بوده است به طوری که ما نیز همچون بدن آمین در معرض نگاه نافذ و جستجوگر دیگران قرار گرفته و ما نیز تا آخرِ قصه در محیطی محصور قرار می گیریم.

برندگان بخش فیلم‌های کوتاه

و اما در بخش فیلم‌های کوتاه این دوره، هیات داوران جشنواره پس از یک بحث طولانی، تصمیم گرفتند دو فیلم را برنده این بخش اعلام کنند. براین اساس، فیلم‌های «تهاتر» به کارگردانی زیبا کرمعلی و عماد آراد و «عروسک» ساخته الهه اسماعیلی جایزه اصلی این بخش را دریافت کردند.

در بیانیه هیات داوران بخش فیلم کوتاه آمده است: هر دو فیلم «تهاتر» و «عروسک» درگیری‌ها و معضلات اخلاقی درون خانواده ها را با جسارت بیان کرده‌اند. این دو فیلم باعث شدند که ما احساسات متفاوتی را تجربه کنیم، آنها ما را شگفت‌زده کردند و موجب شدند تا به مساله آنها فکر کنیم.

هیات داوران فیلم «تهاتر» را اینگونه ستایش کرد: در فیلم کوتاه «تهاتر»، سازندگان فیلم موفق می شوند سلسه مراتب و پویایی ارکان قدرت و چگونگی تغییر سریع آن را بین اعضای یک خانواده به تصویر بکشند. زیبا کرمعلی و عماد آراد در این فیلم توانسته‌اند شخصیت‌های سه بعدی خلق کنند که هیچکدام از آنها بی‌عیب و نقص نیستند و همه آنها ملموس و قابل درک هستند.

هیات داوران فیلم «عروسک» را نیز چنین ستودند: ما در مورد برنده بعدی این بخش یعنی فیلم «عروسک» ساخته الهه اسماعیلی که یک مستند درباره موضوعی بحث‌برانگیز و جهانی یعنی ازدواج زیر سن قانونی است، احساس مشابهی داشتیم. اسماعیلی در یک رویکرد بسیار منحصر به فرد به اعضای خانواده مورد نظرش اجازه می دهد تا در مورد اینکه آیا عسل دختربچه ۱۴ ساله درون فیلم شرایط ازدواج را دارد یا نه، بحث کنند. این فیلم نیز موجب شد تا احساسات مختلفی از حس شوخ طبعی و طنز تا عصبانیت را پشت سر بگذاریم و برای ما یک تاثیر ماندگار به جا می گذارد.

«مشق امشب» برترین مستند هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ

در بخش فیلم‌های مستند جشنواره، فیلم‌ «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی برنده اصلی شد و با تصمیم دبیر جشنواره منشور طلایی کوروش به این مستند نیز اختصاص یافت. مستند «هزار زن» ساخته مژگان ایلانلو نیز از سوی هیات داوران تقدیر ویژه شد.

در بیانیه هیات داوران درباره جوایز این بخش چنین آمده است: در ابتدا به سازندگان همه فیلم های حاضر در جشنواره تبریک می گوییم و از آنها بابت بینش و دیدگاه هایی که به ما ارائه کردند، سپاسگزاریم. خوشحالیم اعلام کنیم فیلم «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی به عنوان بهترین فیلم مستند این دوره جشنواره انتخاب شده است. این فیلم در سبک و ساختار خود به شدت خط مشی مشخصی را رعایت کرده و کیفیت و بی پردگی مصاحبه های درون آن خیره کننده است. ما در این مستند امیدها، آرزوها و ترس های کودکان را می بینیم و آنها را احساس می‌کنیم و با تجربیات این بچه ها از جامعه ایران به عنوان یک مجموعه بزرگ‌تر شناخت به دست می آوریم.

در ادامه بیانیه آمده است: مستند «هزار زن» ساخته مژگان ایلانلو نیز دیگر برگزیده این بخش جشنواره، نگاهی منحصر به فرد و تاثیرگذار به زندگی زنان در ایران دارد. این فیلم به زنانی با پس زمینه های متفاوت می پردازد که در ورزش ایران، مشتاق رسیدن به سطح ملی هستند. فیلم «هزار زن» که انرژی درون آن به خوبی منتقل شده است، یک مستند پرقدرت و شخصی است که لحظات صمیمی، رقابت های پرتنش فیزیکی و تصاویر شاعرانه را به یک مجموعه بزرگِ منسجم پیوند می‌زند.

همچنین در این دوره از جشنواره از آیدا پناهنده سینماگر زن ایرانی با اهدای جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش تجلیل به عمل آمد. پناهنده در این دوره از فستیوال، مسترکلاسی با موضوع «نقش زنان در سینمای ایران» نیز برگزار کرد.

تاکنون منشور طلایی این جشنواره به شکل افتخاری به افراد تاثیرگذار سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، فاطمه معتمدآریا و مهتاب کرامتی اهدا شده است.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ سوییس به دبیری یدالله داج ۲۶ می با نمایش ویژه فیلم «گاو» داریوش مهرجویی شروع شد و اول ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=9642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.