• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

«حمید سمندریان» فصلی از هنر که هیچ وقت عوض نشد

  • کد خبر : 20184
  • 22 تیر 1402 - 22:10
«حمید سمندریان» فصلی از هنر که هیچ وقت عوض نشد
فوژان نیوز: ۲۲ تیر ماه یازدهمین سالروز درگذشت«حمید سمندریان» هنرمندی از جنس یک فصل عوض نشدنی در عرصه بازیگری تاریخ کشورمان است.

به گزارش فوژان نیوز، امروز ۲۲ تیر ماه یازدهمین سالروز درگذشت استاد «حمید سمدریان»مردی برای تمام سر فصل های بازیگری تاریخ سینمای ایران است،مردی از جنس یک رنگی و حقیقت،استادی پر از علوم و فنون بازیگری از سراسر دنیا که در یادداشتی کوتاه به گوشه ای از آن خواهیم پرداخت.

استاد حمید سمندریان  در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد وی در دوران دبیرستان همزمان در کلاس های تئاتر و هنرپیشگی حضور فعالی داشت و علاقه ایشان به ساز ویلون وی را از شاگردان ممتاز محمود ذوالفنون ساخت ولی در نهایت تئاتر را ارجعیت داد.

استاد حمید سمندریان درپی اتمام دبیرستان جهت ادامه تحصیل راهی آلمان شد و در آنجا با آشنایی و فراگیری دوره های عالی هنرهای نمایشی چنان غرق در علوم  تئاتر شد که دیگر که سایر هنرها و تحصیلات دانشگاهی دیگر را از جذابیت برای یشان انداخت و مبانی تئاتر و باریگری بصورت حرفه ای در کشور آلمان فرا گرفت.

استاد سمندریان پس از اجراهای موفق و متعدد با گرو های هنری اروپایی به کشور بازگشت و پایه گذار هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک که وابسته به هنرهای زیبای کل کشور بود،شد.

وی پس از اجرای چند نمایشنامه در داخل کشور ،در سال ۱۳۴۸ تدریس در دانشگاه هنرهای زیبا را آغاز کرد و مدتی را به دلایلی که مشکلاتی برای ایشان به وجود آورده شد از فعالیت در تدریس دور ماند ولی در سال ۱۳۷۰ مجددا به عرصه تدریس دردانشکده تهران و هنر و معماری برگشت.

استاد حمید سمندریان در سال ۱۳۷۳  آموزشگاه بازیگری سمندریان را بازگشایی کرد تا هر آنچه را که در علوم تئاتر و نمایش تحربه کرده بود را در اختیار شاگردان خود قرار دهد.

ایشان بارها از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان برای تدریس،آموزش و حتی اجرا دعوت شد ولی عشق به خاک ایران وی را مجاب به ماندن درکنار جوانان سرزمین کهن ایران کرد.

از خصوصات بارز استاد حمید سمندریان که خود شاگردی کوچک در مکتب ایشان به شمار می روم صداقت،رو راستی و آموزش با اطلاع از سطح فنی و استعداد ذاتی شاگردانش بود.

وی به هیچ عنوان علاقمندی را که فاقد استعداد در بازیگری بود را تشویق به ادامه این راه پر فراز و نشیب نمی کرد، و از هر گونه رک گویی و بی پرده صحبت کردن در خصوص سطح توانایی شاگردانش اجتناب نمی کرد و هرگز امید واهی را در کسانیکه صرفا از روی تابلوها و مجلات سینمایی به سمت بازیگری کشیده شده بودند،زنده نگاه نمی داشت.

در آن زمان حضور داشتن در کلاس های استاد سمندریان مستلزم مصاحبه و گزینش های  و تست دادن های سختی بود که شاید ورود به آن صرقا و صرفا به استعداد شخص ارتباط داشت.

وی در آموزش از تمام علوم خود برای بهره بردن شاگردانش استفاده می کرد و دربین دانش آموختگان هیچگونه تفاوتی نمی گذاشت و شاگردهای وی از جایگاه ویژه ای نسبت به هم برخوردار نبودند.

وی به تمام اصول آموزش در کلاس های خود پایبند بود و هیچگاه شاگردی را بدون داشتن لباس نامناسب تمرین ،شرکت نمی داد و انضباط و تلاش برای فعل خواستن در شاگردانش می ستود.

ایشان به فن بیان بازیگر توجه ویژه ای داشت و نکات در خور این تکنیک را با قدرت در اختبار شاگردانش قرار می داد.

استاد سمندریان همواره اعتقاد داشت بهترین بازیگر  مرد ایران پرویز فنی زاده است و با تحلیل این ادعا را ثابت می کرد.

در طول دوران تدریس این استاد شاگردان زیادی که در حال حاضر دارای اسم و رسم در عرصه بازیگری هستند به سینما و تئاتر ایران معرفی شد که طولانی بودن این اسامی در این یاداشت کوتاه نمی گنجد.

وی در طول دوران هنری خود سبک های جدید و قرصی را در تاریخ نمایش و تئاتر  ایران بنا نمود.

اجرای شاخص و ماندگاری چون گالیله نوشته برتولد برشت،ملاقات بانوی سالخورده ،بازی استریندبرگ وباغ وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز  این استاد گرانقدر،تکرا نشدنی و ستودنی است.

وی مدتی را با بیماری دست به گریبان بود ولی تا جایی که توان داشت از آموزش دست نکشید و عاشقانه  و با باور درست از علم نمایش راه خود را ادامه داد.

استاد حمید سمندیان در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۹۱ شمسی،چشم از دنیا فروبست ولی  ادامه راه او توسط شاگردانی که تربیت شده مکتب ایشان هستد همیشه زنده نگاه داشته می شود.

روحش شاد و قرین آرامش باد.

مدیر مسئول

 

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=20184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.