• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

صنوف سینمایی نسبت به قتل «داریوش مهرجوی» واکنش نشان دادند

  • کد خبر : 22800
  • 24 مهر 1402 - 13:45
صنوف سینمایی نسبت به قتل «داریوش مهرجوی» واکنش نشان دادند
فوژان نیوز:واکنش صنوف سینمایی نسبت به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر منتشر شد.

به گزارش فوژان نیوز،واکنش های صنوف مختلف سینمایی نسبت به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر منتشر شد.

«به اندیشیدن خطر مکن ‏روزگار غریبی است نازنین ‏آنکه بر در می‌کوبد شباهنگام ‏به کشتن چراغ آمده است…»  سیاهی تمامی ندارد  در این روزگارِ مرگامرگی  در روزهایی که ذره ذره تنهاتر می شویم مبهوت و ماتم زده ی از دست دادنی دوباره ایم قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر، جنایتی است که خانواده سینمای ایران را در غمی بی پایان و دردی عمیق فرو برد. انجمن صنفی طراحان سینمای ایران ضمن تسلیت این فاجعه جبران ناپذیر به سینماگرانِ سوگوار، امیدوار است عوامل این جنایت هولناک، هرچه سریعتر به دست قانون سپرده شوند.

 انجمن طراحان سینمای ایران

 **

انجمن صنفی چهره پردازان سینمای ایران با نهایت تأسف و تأثر جنایت هولناک و فاجعه ی دردناک قتل بزرگ مرد سینمای ایران استاد داریوش مهرجویی و همسر گرامی اشان را محکوم کرده و تسلیت خود را به کانون محترم کارگردانان و جامعه اصناف سینمای ایران اعلام میدارد.

  هیئت مدیره انجمن چهره پردازان

**

صدای کشیده شدن کارد بر استخوان حلقوم را می‌شنویم. روزها و شب‌های زیادی در تنهایی و در جمع، این صدا را خواهیم شنید. جنایت کامل اینچنین است؛ سر یک‌ انسان بریده نمی‌شود، استخوان‌های حنجره هزاران نفر به‌آرامی، با نفرت و پلشتی از گوشت و رگ‌ها و اعصاب و مفاصل جدا می‌شوند، در فاصله میان گوش‌ها.

 مغزها در جمجمه‌ها می‌سوزند و پیش از آن‌که آخرین بقایای نور در چشمان استادمان داریوش مهرجویی و همسرش تاریک شود، دنیای ما نیز خاموش می‌شود.

آری خاطرات جمعی ما بر مبنای قانون بقای رنج این‌گونه خواهد بود.

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینما

**

درگذشت دردناک داریوش مهرجویی و همسر محترمشان را به خانواده ایشان ، دوستداران هنرو سینما و جامعه هنری تسلیت می گوید.

انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما

**

انجمن صنفی لابراتوار فیلم سینما، ضمن محکوم کردن فاجعه دردناک قتل استاد داریوش مهرجویی عزیز و همسر هنرمند ایشان سرکار خانم وحیده محمدی فر، خدمت همه جامعه هنری ایران مخصوصا خانواده بزرگ سینما تسلیت عرض می نماید.

انجمن صنفی لابراتوار فیلم سینما

**

افسوس که این مزرعه را آب گرفته

دهقان مصیبت زده را خواب گرفته

چه دردی … چه زجری… چه رنجی تا نقطه پایان دو انسان در این سردابه قرون وسطایی که وصف نتوان کردش. انجمن منشیان صحنه سینمای ایران در اندوه بزرگ و غیرقابل وصف از دست رفتن فیلسوف و بزرگ مرد دانای سینمای ایران داریوش مهرجویی و همسر هنرمندشان وحیده محمدی فر با خانواد ه محترم ایشان و خانواده بزرگ سینمای ایران همدرد و همراه می باشد.

انجمن صنفی منشیان صحنه سینمای ایران

**

خبر تلخ، هولناک و غم انگیز به قتل رسیدن جناب آقای داریوش مهرجوئی و همسرشان خانم وحیده محمدی فر، سینما و فرهنگو هنر کشورمان را سهمگینانه غافلگیر و داغدار کرد.

از دست دادن یکی از ارکان و تاثیرگذاران سینمای نوین ایران بسیار سخت و ناباورانه است.

انجمن صنفی بازیگران سینما ضمن تقاضای رسیدگی سریع به این جنایت، دستگیری و مجازات عاملین آن، این فاجعه دردناک و سوگ بزرگ را به خانواده محترم ایشان، سینماگران و هم وطنان گرامی تسلیت عرض می نمایند.

انجمن صنفی بازیگران سینما

**

با نهایت تأسف فاجعه ی دردناک قتل کارگردان نامدار سینمای ایران (استاد داریوش مهرجویی) و همسر گرامی ایشان (مرحومه وحیده محمدی فر) را به کانون کارگردانان و انجمن فیلمنامه نویسان سینما تسلیت عرض مینماییم.

سینمای ایران در شوک این فاجعه است.

امید است هر چه سریعتر عوامل این جنایت هولناک شناسایی و به دست قانون سپرده شوند.

انجمن صنفی مدیران تولید سینما

**

مهرجویی روح ملت و پدر همه سینماگران ایرانی بود بدینوسیله اعلام مینمائیم خواهان  دستگیری ومجازات سریع عامل ویاعاملان این جنایت غیرقابل تحمل هستیم و توقع پیگیری مقامات قضایی  و امنیتی   با تمام امکانات راداریم

انجمن صنفی بازیگران وبدلکاران سینما

**

خبر تلخ وغم انگیز به قتل رسیدن داریوش مهرجویی بزرگ وهمسرشان خانم وحیده محمدی فر اهالی سینما ‌را غافلگیر وداغدارکرد

از دست دادن یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران بسیار سخت ‌ودردناک است

این فاجعه هولناک را به کانون کارگردانان ‌وانجمن فیلمنامه نویسان وهمه سینماگران تسلیت گفته وامید است هر چه سریعتر عوامل این جنایت هولناک شناسایی وبه دست قانون سپرده شوند

انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران

**

ما اعضای انجمن گویندگان و سرپرستان گفتارفیلم، جنایت بس وحشیانه و هولناکی که در حق یکی از نامدارترین هنرمندان این سرزمین و همسر فرهیخته ی او صورت گرفته است را به شدت محکوم میکنیم و اقدام فوری و برخورد قاطع مقامات ذیربط را خواستاریم. روح هردو هنرمند سفر کرده شاد.

انجمن گویندگان و سرپرستان گفتارفیلم

**

سر به دیوار بکوبیم… چنگ بر آسمان بکشیم… که خون فریاد است و دهان‌ها بسته… هنر را ذبح می‌کنند و هنرمند را سلاخی!   انجمن تدوینگران سینمای ایران، با نهایت تاسف و تاثر نسبت به این جنایت هولناک، قتل هنرمند برجسته و جریان‌ساز سینمای ایران، استاد داریوش مهرجویی و همسر گران‌قدرشان بانو وحیده محمدی‌فر را محکوم کرده و این فاجعه‌ی تلخ را دادخواهانه به سوگ می‌نشیند.

انجمن صنفی تدوینگران سینمای ایران

**

خبر تلخ جنایتی که منجر به کشته شدن عالیجناب داریوش مهرجویی و همسرشان بانو وحیده محمدی‌فر  شده بسیار تکاندهنده بود.

بدون شک نام داریوش مهرجویی برای همیشه با سینمای پیشرو و اندیشمند ایران گره خورده است و مرگی چنین مفاجات در خور شایسته‌ای چون او نبود.

انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند این ضایعه بزرگ را به مردم ایران و به ویژه خانواده بزرگ سینما و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت می‌گوید و از نهادهای مسئول خواستار  پاسخگویی و رسیدگی سریع و شفاف به این ماجراست.

هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند

**

در نهایت تأسف و تأثر درگذشت هنرمند گرانقدر استاد داریوش مهرجویی و همسر ایشان وحیده محمدی فر را به خانواده محترم ایشان و خانواده بزرگ سینما تسلیت عرض می نماییم و این فاجعه دردناک که همگان را در شوک فرو برده محکوم کرده و امیدواریم عاملان آن هر چه سریعتر مشخص و به دست قانون سپرده شوند

انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران

**

بیانیه انجمن نویسنگارن ‌و منتقدان سینمای ایران

درباره قتل داریوش مهرجویی

تسلیت نمی گوییم

محکوم می کنیم

از داریوش مهرجویی نوشتن، اتفاق تازه‌ای برای منتقدان سینما نیست. آنها همواره از او و آثارش و نقش بزرگی که در اعتبار بخشیدن به سینمای ایران داشته نوشته‌اند و چه بسا سینما را از آموخته‌اند.

کمتر می توان منتقد و نویسنده ای سینمایی را پیدا کرد که درباره مهرجویی ننوشته باشد اما حالا نوشتن از او و فاجعه شومی که برای او رخ داده دشوار است. نوشتن از قتل فجیع و شرم‌آور فیلمسازی که راوی شور و شعور زندگی بود. قلم‌هایمان مثل قلب‌هایمان در خود شکسته است. انگار خواب حمید هامون درباره خالق آن تعبیر شده که گفته بود: «خواب دیدم که در سردابه قرون وسطایی سلاخی می شوم».

 آری او و همسرش را سلاخی کردند! آنهم در امن‌ترین مکان ممکن! در منزل شخصی‌اش! چه کسی این میزانسن هولناک را چیده است؟ چه کسی در برابر قتل این قله سینمای ایران پاسخگوست؟!

ما اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی این واقعه را تسلیت نمی گوییم. او نمرده که تسلیت گفت. داریوش مهرجویی به قتل رسیده و ما آن را محکوم می‌کنیم و خواهان خون‌خواهی او هستیم.

انجمن نویسنگارن ‌و منتقدان سینمای ایران

**

کلام قاصراست از بیان غم و اندوهی که حاصل جنایت هولناک و تلخ قتل استاد داریوش مهرجویی و همسر محترمشان است،

انجمن صدای سینمای ایران به جمیع اهل فرهنگ و هنر تسلیت می‌گوید.امیداست پیگیری و اقدام مقامات مسئول و گزارش سریع و شفاف از نتاج عملیات ، مرهمی بر قلب همه داغدیدگان گذارد.

انجمن صدای سینمای ایران

**

باور کردنی نیست؛

 شوک و بغض این واقعه ی هولناک تمام شدنی نیست…

تسلیت به اهالی دل خسته و دل شکسته ی سینمای ایران .

انجمن فیلمبرداران سینمای ایران

**

سینِمایِ ایران سوگوارِ کارگردانی موسیقی‌شناس وَ موسیقی‌دوست است. او در داستان‌ها وُ شخصیّت‌هایی که ساخت وُ پرداخت چندین‌بار موسیقی وَ موسیقی‌دانِ ایرانی را در کانونِ توجّه قرار داد وَ خِرد وُ اندیشه‌ورزی را از نخستین آثار تا واپسین روزهایِ زندگی‌اش – بنابر مقتضایِ روزگار-  گاهی زمزمه کرد وُ گاه فریاد برآورد.

بی‌تردید سوگِ مهرجوییِ بزرگ، سوگ بر زوالِ خِردمندی وُ ژرف‌اندیشی وَ خشم وُ عتاب بر جهلِ هول‌ناکی‌ست که هر روز بیش از پیش در جامعه‌یِ امروزِ ایران چهره می‌کُند.

کانونِ آهنگسازانِ سینِمایِ ایران حذفِ مظلومانه‌یِ این اندیشمندِ برجسته وَ هنرمندِ جریان‌ساز را محکوم کرده وَ خواستارِ روشن‌شدنِ  هرچه زودترِ ابعادِ این فاجعه است.

ما را با یارانِ هنرمندمان عهدی‌ست که با هیچ سوگ وُ اندوهی فراموش نمی‌شود.

کانون آهنگسازان سینمای ایران

**

پیام کانون کارگردانان سینمای ایران برای قتل فیلمساز بزرگ

کانون کارگردانان سینمای ایران در کنار خانه سینما سه روز عزای عمومی اعلام کرد / عزای عمومی برای تاریخ سینمای روشنفکری ایران که مهرجویی بخش مهمی از آن بود.
کانون کارگردانان سینمای ایران به همه اهالی سینما که سوگوار مرگ استاد داریوش مهرجوئی کارگردان اندیشمند و همسرش خانم وحیده محمدی فر هستند تسلیت می گوید و در کنار خانه سینما به مناسبت این جنایت هولناک سه روز عزای عمومی در عرصه فرهنگ کشور اعلام می کند.
عزای عمومی برای از دست دادن فیلمسازی مهم از سینمای متفکر ایران، عزای عمومی برای تاریخ سینمای روشنفکری ایران که مهرجویی بخش مهمی از آن بود، سینمایی که این روزها خود در حال جان کندن است.
امیدواریم هر چه زودتر ابعاد این جنایت فجیع روشن گردد تا  در فضای بسته فرهنگی موجود معانی دیگری از آن استنباط نشود.

کانون کارگردانان سینمای ایران

 **

خبر تلخ و هولناک فیلمساز بر جسته موج نوی سینمای کشور مرحوم استاد داریوش مهرجویی و همسر گرامی شان مرحومه وحیده محمدی فر را با قلبی دردمند و داغدار به جامه و اصحاب فرهنگ و هنر  سینمای کشور و خانواده و فرزندان داغدیده و مردم شریف و آزرده خاطر کشورمان تسلیت عرض می نمائیم ضمنا هیئت مرکزی انجمن سینماداران ایران در جلسه مورخ ۲۴ /۷ / ۱۴۰۲  خود در خصوص  خدمات ارزنده و منحصر بفرد مرحوم استاد داریوش مهرجویی در پیشبرد صنعت سینمای کشور تصمیمات و نتایج ذیل را جهت همکاری با کلیه اصناف و خانه سینما اعلام می نماید .
۱ _ یک دقیقه سکوت در روز چهارشنبه راس ساعت ۵ بعد از ظهر در کلیه سینماهای  کشور صورت گیرد .
۲ _ پوستر مرحوم استاد مهرجویی در ورودی کلیه سینماهای کشور نصب گردد .
۳ _ در صورتیکه خانه سینما  هماهنگی لازم را جهت آماده شدن فیلم گاو انجام دهد ، نمایش فیلم گاو بصورت رایگان در یک سانس در چند  پردیس سینمایی  در معرض نمایش قرار داده می شود .
۴) درصورت آماده شدن فیلم گاو از سوی خانه سینما سانس  آن متعاقباً از سوی مدیران سینما اعلام خواهد شد

 هیئت مرکزی انجمن سینماداران  ایران

**

هوالحق

فیلسوف سینمای فخیم ایران به نور مطلق پیوست. مرگ حقیقت این دنیای فانی ست، اما باور داریم که چنین مرگی حقّ هیچ انسانی نیست، چه رسد به هنرمندانی فرهیخته همچون جناب داریوش مهرجویی و بانو وحیده محمدی فر.
ما اعضای انجمن صنفی مدرسان سینمای ایران باور داریم که داریوش مهرجویی به عنوان یکی از معماران سینمای نوگرای ایران، علاوه بر سهمی بزرگ در والایش حرفه ای هم نسلان خود، در بالندگی نسل حاضر سینمای شریف ایران و نیز ارتقاء فکری مخاطبان عام سینما، تاثیری بی بدیل داشته است. ایشان بدون ایستادن پای تخته سیاه، معلم بزرگی برای سینماگران ایرانی بوده اند و تا دنیا دنیاست خواهند بود.
باور داریم زخمی که رگ های ایشان را گسست، بر جان همگی ما نشسته است و سوز آن به سادگی التیام نخواهد یافت.
در تحمل این فاجعه ی دلخراش، هم سوگ فرزندان نازنین ایشان، خانواده ی ارجمندشان و جامعه ی بزرگ سینمای ایران هستیم.

انجمن صنفی مدرسان سینمای ایران

سعید گلزار

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=22800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.