• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

فرضیه چرایی قاچاق فیلم از روی پلتفرم ها بررسی می شود

  • کد خبر : 9891
  • 29 خرداد 1401 - 16:34
فوژان نیوز:چرایی قاچاق فیلم های سینمایی تازه اکران شده در پلتفرم های VOD و پخش نمایش خانگی ،و متضرر شدن صاحبان اثر را در یاداشتی بررسی خواهیم کرد.

به گزارش فوژان نیوز،در روزهایی بد گیشه سینما ،متاسفانه شاهد فیلم سوزی و سرمایه سوزی صاحبان آثار در پلتفرم های پخش اکران آنلاین،VOD و پخش نمایش خانگی هستیم و تنها با گذشت  چند ساعت از پخش یک فیلم تازه اکران شده دربستر VODشاهد سرقت و قاچاق اثر در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی(تلگرام،یوتیوب و…)هستیم.

در این یاداشت فرضیه و نکات چرایی قاچاق فیلم ها از روی پلتفرم های شناخته شده کشورمان  را بررسی می کنیم.

شاید اولین نکات و سوالاتی که ذهن سینماگران و صاحبان آثار را در گیر سرقت و قاچاق اثر در چند ساعت نگذشته از اکران آنلاین و پخش vod،از روی پلتفرم ها  می کند این باشد :

یک- آیا پلتفرم ها ی پخش از اینگونه باگ در پخش متنفع می شوند با متضرر؟!

دو- آیا پلتفرم ها در فروش لینک فیلم به اینگونه شبکه ها همکاری می کنند؟!

سه- آیا  فروش اکانت و اشتراک های این پلتفرم ها ،زیان قاچاق اثر را جبران می کند؟!

جهار- آیا صاحب اثر ،کپی رایت فیلم خود را نقدا فروخته اند یا شرایطی؟!

پنج- آیا ربات ها سرقت فیلم از پلتفرم ها ،برنامه ریزی شده برای چند پلتفرم معروف است؟!

شش- آیا پلتفرمی وجود دارد که از گزند ربات ها ی سرقت  در امان باشد؟!

لذا فرضیه هایی برای پاسخ دادن به این نکات و جود دارد که شاید بتواند در این یاداشت ذهن سینماگران و صاحبان آثار را تا انداره ای روشن کند.

به طور طبیعی تمام سینماگران و صاحبان آثار دوست دارند فیلم تولید شده  خود را در معرض دید عموم  و مخاطبان چه از طریق  اکران در سالن های سینما،چه در فروش به پلتفرم ها و چه واگذاری به شبکه های رسانه ملی قرار دهند، ولی بدون شک هیچ سینماگر و صاحب اثری دوست ندارد از این واگذاری متضرر شود و یا اثر خود را درمعرض سرقت و قاجاق قرار دهد.

فرضیه نکنه یک این است :که متاسفانه پلتفرم ها در رایت هایی که پولی برای آن پرداخت نکرده اند خنثی عمل کرده و چنین باگی به هیج عنوان آنها را متضرر نمی کند و تنها صاحب اثری را متصرر می کند ،چون بابت دیده شدن با نشدن اثر آنها هزینه ای نشده است و حتی پلتفرم ها برای قرار گرفتن اثری با شرایط عنوان شده منتفع هم می شوند چون محتوای خود را تامین می کنند.

فرصیه نکته دو این است: پلتفرم ها  با وجود پخش انحصاری در خصوص فروش لینک محق هستند و همکاری آنها صرفا در چارچوب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا  به شبکه های مجاز می تواند صورت بپذیرد و هرگونه همکاری و فروش لینک خارج از آیین نامه ها ی این دو سازمان یا نهاد تخلف محسوب شده و می بایست در خصوص قرار دادن لینک یا فروش آن به شبکه های غیر مجاز ،پلتفرم ها پاسخگو باشند.بنابراین فرض چنین همکاری در خفا با اینگونه از شبکه ها و دور از چشم دو نهاد یا سازمان  را می بایست بطور پیوسته زیر نطر داشت .

فرضیه نکته سه این است: فروش اکانت و اشتراک به مخاطبان حتی در صورت قاچاق فیلم از این پلتفرم ها ،زیان وارده را جبران می کند الیته نه برای صاحب آثاری که فیلم خود را بدون دریافت هزینه و شرایطی در اختیار این پلتفرم ها قرار داده اند.

فرضیه نکته چهارم این است: پخش فیلم در اینگونه از پلتفرم ها صرفا بصورت فروش نقدی کپی رایت برای صاحب اثر آورده ای دارد در غیر اینصورت و بصورت شرایطی ،هیچگونه آورده مالی برای صاحب اثر بجز دبده شدن اثر  خود ندارد. و تنها آورده بر ای پلتفرم هایی است که با گرفتن تبلیغات در ابتدا و اواسط این فیلم ها  و تامین محتوای  و بروزرسانی ،جیب مدیرات خود را پر می کند.

فرضیه نکته پنج این است :متاسفانه سرقت و قاچاق فیلم در سه برند پلتفرم  نسبتا معروف  اتفاق می افتد .و برای این اتفاق ربات هایی  برای سرقت و قاجاق  آثار برای این پلتفرم ها برنامه ریزی شده است و متاسفانه کمترین هزینه ای برای جلوگیری از قاجاق از این پلتفرم ها  و بیشترین هزینه برای قاجاق ربات ها از این پلتفرم ها صورت گرفته است.

بعضا برای دیده شدن تبلیغات در برخی از محتوا هایی که خود پلتفرم در آن سرمایه گذاری کرده است اینگونه قاجاق شدن توسط ربات ها به صرفه است و شاید اصل هم برهمین بنا شده باشد!؟.

فرصیه نکته شش این است: در بین پلتفرم هایی که مجوز دارند ، هنوز پلتفرم هایی وجود دارند که علارقم شناخت کم مخاطبان  رباتی برای قاچاق و سرقت اثر از آنها طراحی نشده است.

ظاهرا هزینه های بسیاری برای محافظت  امنیتی  آنها در برایر گزند ربات ها انجام شده است و یا شاید آنقدر مهجور هستند که از نظر محتوا برای ساخت و یا حک چنین پلتفرمهایی ،هزیته برای  ساخت ربات برای آنها  به صرفه نباشد.

شاید بهتر باشد صاحبان آثار و سینماگران به هر قیمتی اثر خود را در معرض خطر قرار ندهند  و یا حداقل همکاری با چنین پلتفرم هایی را نیز تجربه کنند.

لازم بذکر است : توصیه های و فرضیه ها صرفا جهت آگاه سازی سینماگرانی است که دغدغه پخش فیلم خود را در بستر VOD و اکران آنلاین دارند و به هیچ عنوان در جهت تغییر نوع نگاه به موفقعیت برخی از پخش کنندگان فعال عرصه نمایش خانگی نیست.

مدیر مسئول-ولی زاده

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=9891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.