• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

فیلمساز آذربایجان تحت تاثیر سینمای ایران قرار گرفت

  • کد خبر : 1121
  • 06 اردیبهشت 1396 - 14:07
فیلمسازان آذربایجان تحت تاثیر سینمای ایران
فوژان نیوز:حمیده عمرووا، کارگردان سینما و داور بخش جلوه‌گاه شرق سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، برنامه‌ریزی جشنواره را حرفه‌ای و پیشرفت‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر را چشمگیر دانست.

به گزارش  فوزان نیوز،به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عمرووا سال ۱۳۳۵ خورشیدی در باکو آذربایجان به دنیا آمد.

وی از دانشگاه سینماتوگرافی مسکو فارغ‌التحصیل شد، سپس گرایش خود در هنر را در زمینه سینما، فرهنگ و تئاتر دنبال کرد و تاکنون تعدادی فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است.

عمرووا همچنین کارگردانی چند نمایش تئاتری و برنامه و سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد.

عمرووا درباره کیفیت فیلم‌های ارسالی به جشنواره فجر گفت: من در جشنواره‌های زیادی به عنوان داور حضور داشته‌ام و کیفیت فیلم‌هایشان را دیده‌ام. درباره جشنواره فجر امسال و سال‌های پیش که پیگیری کرده‌ام، باید گفت فیلم‌های انتخابی فجر یک ویژگی خاص دارد؛ اینکه حرف‌ فیلم‌ها بین‌المللی است.

من داور بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی) هستم. روزانه چهار فیلم را از زمان شروع داوری‌ها تماشا کردیم که از کشورهای مختلفی نظیر هندوستان، سنگاپور، قزاقستان، ترکیه، ایران و دیگر کشورها به دست ما رسیده بود.

هر کدام از این فیلم‌ها جایگاه خاص خودشان را دارند.وی درباره سینمای آذربایجان پس از استقلال گفت: سینمای آذربایجان بیشتر به فیلم‌های موزیکالش شناخته می‌شود. در حال حاضر هم کمدی‌های موزیکال زیادی در این کشور ساخته می‌شود.

در دوره شوروی سابق، سینمای آذربایجان به سمت فرم گرایش پیدا کرد. بعد از اینکه آذربایجان تبدیل به یک کشور مستقل شد، توانست سینمای ملی خودش را به دست آورد.

همان‌طور که ایران پس از انقلاب توانست راه خودش را در سینما پیدا کند.عمرووا اضافه کرد: در حال حاضر دو مسیر در سینمای آذربایجان وجود دارد؛ نخست سینمای دولتی که با حمایت دولت پیش می‌رود و دیگری سینمای شخصی و مستقل که بیشتر به سمت فیلم های کمدی و تجاری گرایش پیدا کرده است، چرا که این سینما برای سرپا ماندن به گیشه چشم دارد.

در مورد قره‌باغ و مسائل ملی‌ای که وجود دارد، فیلم‌های وطن‌پرستانه زیادی ساخته شده است. من در حال حاضر در دانشگاه‌های آذربایجان مشغول تدریس سینما هستم و به طور خاص سینمای ایران و آسیا را تدریس می‌کنم. بین جوانان آذربایجانی استعدادهای خیلی زیادی وجود دارد.

سینماگران جوان آذربایجانی با جدیت فیلم‌های کارگردانان مطرح ایرانی مثل مجید مجیدی، فرهادی، کیارستمی و پناهی را دنبال می‌کنند و این سینماگران تأثیر زیادی روی فیلمسازان جوان آذری دارند.

وی درباره تغییرات سینمای ایران گفت: سینمای ایران هم در سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است؛ استعدادهای زیادی شکوفا شده‌اند و اعتقاد دارم سینمای ایران رسم‌الخط مخصوص خود را دارد. آن‌طور که شنیده‌ام، تعداد آموزشگاه‌های سینمایی در ایران افزایش چشم‌گیری داشته است.

۲۹ سال پیش برای اولین بار به ایران آمدم و در فیلم «زندان دیو»، اولین فیلم مشترک ایران و آذربایجان به کارگردانی حسن محمدزاده، بازی کردم. پس از آن هفده سال پیش به ایران آمدم و اکنون هم که در کشور شما هستم، می‌بینم که ایران در این فاصله زمانی از همه نظر بسیار پیشرفت کرده است.

ایران از نظر جمعیتی، بزرگ شدن شهرها، فرهنگ و سینما و همه جنبه‌های دیگر پیشرفت زیادی داشته است.عمرووا در پایان درباره روند برگزاری جشنواره گفت: اولاً از رضا میرکریمی، امیر اسفندیاری و کامیار محسنی که در حضور من در این جشنواره نقش داشته‌اند، تشکر ویژه دارم. خاطرم هست که جشنواره فجر همیشه در زمستان برگزار می‌شد و با خودم فکر می‌کردم چقدر خوب می‌شد اگر یک روز می‌توانستم در این جشنواره شرکت کنم.

اکنون بسیار خوشحالم که به عنوان داور در این جشنواره حضور دارم و از نزدیک می‌بینم که این جشنواره با بخش‌های متنوع و در عین حال متمرکز، به شکلی خیلی خوبی برگزار می‌شود؛ برنامه‌ریزی حرفه‌ای است و مهمان‌نوازی به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=1121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.