• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

رکورد حضور آثار در جشنواره فیلم کوتاه شکسته شد

  • کد خبر : 21321
  • 30 مرداد 1402 - 16:40
رکورد حضور آثار در جشنواره فیلم کوتاه شکسته شد
فوژان نیوز:دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: رکورد حضور بین‌المللی در این جشنواره شکسته شده است.

به گزارش فوژان نیوز،به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نخستین نشست خبری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران صبح امروز در مجتمع فرهنگی باغ زیبا برگزار شد.

مهدی آذرپندار در این نشست بیان کرد: این جشنواره در چهلمین دوره (همین چهل سال استمرارش نشان از سرمایه بودن آن است) فراخوان بخش بین‌الملل را پیش از آغاز سال جدید و فراخوان بخش ملی را در اردیبهشت منتشر کرد. از زمانی که این جشنواره اسکارکوالیفای شد زمان بندی را ثابت کردیم و بر این اساس زمان بندی ما مانند دوره قبل و سی و نهم است.

وی افزود: ۱۷۸۷ اثر در بخش ملی ثبت و رکورد ۷۲۱۶ از ۳۱ کشور در بخش بین المللی ثبت شد. از رقم آثار ملی ۱۱۸۵ داستانی، ۲۶۷ اثر مستند، ۲۲۲ اثر تجربی و ۱۱۳ اثر در بخش پویانمایی بود.
۳۳۹۰ اثر داستانی، ۱۰۶۸ اثر مستند، ۱۱۱۲ اثر تجربی، ۹۳۶ اثر پویانمایی در بخش بین‌الملل به‌ دبیرخانه جشنواره این دوره رسیده است‌.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ادامه داد: امسال شاهد تقاضای بسیار زیادی از فیلم‌سازان بودیم که در مرحله پس تولید بودند و زمان میخواستند؛ تکثر این تقاضا موجب شد که ۱۰ روز زمان‌بندی جشنواره را تمدید کنیم.

وی افزود: سال گذشته هجمه‌های بسیاری به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه وارد شد تا این حد که گفتند اسکارکوالیفای آن سلب شده است؛ موضوعاتی که حقیقت نداشت و این جشنواره همچنان مهمترین رویداد بین‌المللی سینمای ماست. استقبال امسال‌ هم خود موکد این مهم است.

افزوده شدن دو بخش جدید

آذرپندار بیان کرد: دو بخش جدید حقیقت جویان و راه ابریشم امسال‌ به بخش جنبی بین‌الملل جشنواره اضافه شده است. اسپانیا با ۹۱۳ اثر، هند با ۵۵۳ اثر، فرانسه با ۴۹۴ اثر، آمریکا با ۴۴۸ و چین با ۴۱۳ اثر پرمشارکت ترین کشورهای این دوره هستند.

وی ادامه داد: امسال‌ پولی شدن دریافت آثار را اجرایی کردیم؛ مشکلات مالی در معاملات بین‌المللی مانعی در این موضوع بود و با مرتفع شدن این مشکل هزینه‌ای جزئی را دریافت کردیم و انشاءالله در سال‌های آتی این روند را بصورت حرفه‌ای ادامه میدهیم. شعار امسال‌ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه آینه ای برای همه ایران است و تلاش می‌کنیم که به این مهم جامه‌ عمل بپوشانیم و در شرایط برابر شهرستان را اولویت خواهیم داد. سال گذشته ۳۰ درصد فیلم‌ها از تهران بود و امسال ۲۶ درصد از تهران هست.

امسال‌ در حوزه عکس فضایی رقابتی ایجاد کردیم و ۷۷۶ اثر عکس ثبت شددبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ادامه داد: امسال تهران ۴۷۰ اثر، اصفهان ۱۵۴ اثر، فارس ۱۱۵ اثر، خراسان رضوی ۱۰۴ و خوزستان ۹۹ اثر پرمشارکت ترین هستند. از این میان ۲۹۵ فیلمساز معادل ۱۶.۵ درصد شرکت کنندگان خانم و بیش از ۱۹۰۰ معادل ۸۳.۵ درصد فیلم‌سازان آقا هستند؛ درصدی که تفاوت چشم‌گیری با سال گذشته ندارد. امسال‌ در حوزه عکس فضایی رقابتی ایجاد کردیم و ۷۷۶ اثر عکس ثبت شد و این تفاوت امسال است که می‌خواهیم به این حوزه و عکاسی در این رویداد وزنی بدهیم‌.

وی افزود: از دوره سی و چهارم بیست نشست با عنوان آن دوره را داشته‌ایم. ۱۰ نشست جدید در حوزه آموزش را در این دوره از جشنواره خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که از بهترین‌های ملی و بین‌المللی در این دوره‌ بهره ببریم.
آذرپندار در پاسخ یکی از اهالی رسانه در مورد امکان پرداخت فیلم‌سازان به وقایع اخیر اظهار داشت: قطعا فیلمی که محترمانه و موقرانه به موضوعات و اتفاقاتی که سال گذشته در ایران رخ داد بپردازد می‌تواند جایی برای حضور اثر در این دوره از جشنواره داشته‌ باشد.

فضا را برای حضور تمام سلایق در جشنواره آماده کرده‌ایم

وی در ادامه و واکنش به سوال دیگری گفت: ما فضا را برای حضور تمام سلایق در جشنواره آماده کرده‌ایم. سال قبل حتما فیلم سیاسی و اعتراضی در جشنواره داشتیم و استقبال می‌کنیم که فیلم‌سازان جسارت ساخت فیلم سیاسی داشته باشند. فضای سیاسی خط قرمز ما در تولید اثر نیست و ترجیح می‌دهیم فضای اخلاقی را در موقعیت های سیاسی دنبال کنیم.

آذرپندار در پاسخ به سوالی درباره خط قرمزهای جشنواره و فیلم هایی با موضوع افراد ترنس توضیح داد: فیلم‌هایی که تحت عنوان LGBT هستند، همچنان در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایی ندارند آن هم به علت توجه بیش از حدی که به این آثار در جشنواره های دیگر می‌شود و شما با تعدادی زیادی فیلم و قصه شبیه به هم مواجه می‌شوید. این موضوع چون در یک روند غیرعادی رفته، ترجیح میدهیم در حوزه آگراندیسمان چنین فیلم‌هایی نباشیم و این موضوع در کنار کودک‌کشی خط قرمزهای موضوعی ما هستند.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: از فیلم‌سازان ممنونم که در غنی سازی حوزه ژانر بسیار همکاری کردند حتی در جشنواره نهال هم این اتفاق رخ داد و نشان داد که این یک وفاق جمعی خارج از سیاست‌های جشنواره‌ای است.

امسال‌ برخلاف سال گذشته افتتاحیه داریم

آذرپندار تصریح کرد: جشنواره و موقعیت ما مشخص است و امیدوارم همه کسانی که می‌خواهند حضور یابند این موارد را قبل از تصمیم گیری برای حضور یا عدم‌ آن برای خودشان مشخص کنند و نه این که پس از حضور و به تحریک دیگران دست به تحریم و امثال آن بزنند. بعضا کسانی که هزینه کارشان را نمی‌دهند برای دیگران هزینه تراشی می‌کنند و فیلم‌سازان باید به این موضوعات توجه کنند. افتخار می‌کنیم که کسی را تهدید نکرده‌ایم که کاری را انجام‌ بدهد یا ندهد.

وی یادآور شد: امسال‌ برخلاف سال گذشته افتتاحیه داریم و برنامه‌هایی برای چهلمین سال این رویداد درنظرگرفته ایم و این افتتاحیه فرصتی برای اهدای جوایز بخش‌های جنبی است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر لغایت ۲ آبان به دبیری مهدی آذرپندار در تهران برگزار می‌شود.

سعید گلزار

 

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=21321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.