• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

یادداشتی بر «لاله زار هزار چهره» منتشر شد

  • کد خبر : 25291
  • 11 دی 1402 - 20:06
یادداشتی بر «لاله زار هزار چهره» منتشر شد
فوژان نیوز:«لاله‌زار هزار چهره» ساخته مهدی باقری روایتی از گذشته و حال یکی از نمادین‌ترین مناطق تهران است که وجوه مختلف فرهنگی تاریخی تا اقتصادی و تفریحی آن محل بحث و مطالعه بوده است.

به گزارش فوژان نیوز،به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: مستند لاله زار هزار چهره ساخته «مهدی باقری» مستندی شهری است که قرار است به برخی بافت‌های تاریخی تفریحی تهران قدیم با محوریت لاله زار بپردازد و آن را از جوانب مختلف بررسی کند.

دغدغه شهری و عشق به تهران قدیم با نمادهای تاریخی و فرهنگی‌اش در نماهای مختلف مستند لاله‌‌زار قابل دریافت و برداشت است و این میزان تاثیرگذاری و باورپذیری که در مستند مشاهده می‌کنیم از همین خلوص و عشقی‌ است که سازندگان آن برای ساخت آن مصروف کردند.

لاله‌زار هزارچهره محصول بخش خصوصی است و از همین رو فضای تماتیک آن با مستندهای دولتی که در سال‌های اخیر ساخته شده تمایز جدی دارد، این مستند قصد دارد بیش از آنکه پروپاگاندا و تبلیغ فرد یا نهادی خاص باشد به آسیب شناسی فرهنگی بپردازد که با تاریخ و تفریح عجین شده و لزوما طرفدار حاکمیت خاص یا جناح بخصوصی نیست.

در بخشی از مستند «نوید پورمحمدرضا» به این نکته کلیدی اشاره می‌کند که با تغییر رژیم شاهنشاهی تمام متعلقات این سیستم فروپاشیده شده در حالی که برخی از این موارد سیاسی یا عقیدتی نبوده و ریشه در فرهنگ و تاریخ ایرانی‌ها داشته است.

بحث درباره تفریح و فراغت که لاله زار به نوعی نماد آن در تهران قدیم بوده نیز در طول مستند پرداخت می‌شود و صاحب نظران از ابعاد مختلف این بُعد بااهمیت برای جامعه معاصر ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند.

تخریب و اضمحلال نُه سینما در لاله زار و شش سینما تنها در یک کوچه از این خیابان، از دیگر نکات جالب توجهی است که در مستند به آن اشاره شده است، در سال های اخیر کمبود سالن‌های سینما یکی چالش‌های مهم شهر تهران بود که حتی با تاسیس پردیس‌ها هم در برخی مناطق حل نشده است.

مستند لاله‌‌زار هزار چهره از افراد سرشناسی که در حوزه شهری بخصوص منطقه لاله زار فعالیت و مطالعه کردند، دعوت کرده تا در مستند حضور و ایده‌های خود را ابراز کنند از این رو با خیل ایده‌های جذاب و تازه‌ای روبرو می‌شویم که به تعلق خاطر بخش مهمی از جامعه شهری به این منطقه و بازسازی بافت‌های فرسوده و احیای فرهنگ شهرنشینی در این مناطق علاقه‌مندند.

طرح احیای لاله زار نیز در مستند نشان داده می‌شود و از جنبه عمرانی نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد همچنین وجوه اقتصادی احیای این منطقه و لزوم مشارکت مردم و نهادهای مختلف مورد تاکید قرار می‌گیرد و در خصوص سهل انگاری در این ارتباط هشدارهایی داده می‌شود.

اگرچه در بخش‌های فنی و محتوایی ایراداتی می‌توان به مستند وارد دانست اما «لاله‌زار هزار چهره» روایتی از گذشته و حال یکی از قدیمی‌ترین و نمادین‌ترین مناطق تهران است که وجوه مختلف فرهنگی تاریخی تا اقتصادی و تفریحی آن مورد بررسی و به مخاطب عام و خاص معرفی می‌شود. حضور چهره‌‌های مرتبط و مطلع و آرشیوهای تصویری تازه و جذاب باعث شده ریتم و روایت مستند جذاب و گیرا باشد و از سویی بتوان را سندی برای شناخت این منطقه مهم و مردمی تلقی کرد.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=25291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.