• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

محسن امیر یوسفی از سرمایه‌سالاری و غلبه فیلم‌های کمدی در سینما انتقاد کرد

  • کد خبر : 7110
  • 17 آذر 1400 - 20:11
فوژان نیوز:اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینمای ایران با حضور اعضای شورای مرکزی این کانون و جمعی از کارگردانان جوان سینما روز ۱۶ آذر در خانه سینما (شماره یک) برگزار شد.

به گزارش فوژان نیوز،به نقل از تسنیم در اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینمای ایران که در خانه سینما برگزار شد، رئیس صنف کارگردانان سینمای ایران، درباره آسیب‌ها و آفت‌هایی که نصیب سینما شده است مطالبی را بیان کرد،در این نشست محمد علی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما، محسن امیر یوسفی رئیس کانون کارگردانان و دیگر اعضای شورای مرکزی کانون کارگردان سینما و گروهی از فیلمسازان جوان حضور داشتند.

در این جلسه و در بخشی از صحبت‌های رئیس کانون کارگردانان،محسن امیر یوسفی در این بخش ضمن انتقاد از سینمای بدون فیلمنامه، به جریان و نگاهی اشاره کرد که در سال‌های اخیر تلاش کرده تا سینما را به سمت و سویی هدایت کند که نتیجه آن غلبه فیلم‌های کمدی در سینما ایران شده است.

این جریان به کمک چند سرمایه‌دار و تهیه‌کننده وارد میدان شده تا “ما را به سمت سینمای بدون کارگردان پیش ببرد که علاقه‌مند به ناکارگردانان است. این یک اخطار جدی است. نسل قبل از انقلاب و دهه‌های شصت و هفتاد کارهای خود را کرده و همچنان فعالیت دارند و الگوی ما هستند اما مشکلات برای نسل جوان کارگردانان هیچ گاه به این حادی نبوده است.”

او با اشاره به اینکه “کسی با فیلم پرفروش مشکلی ندارد” از فروش بالای تنها ژانر کمدی در سینما انتقاد کرد و گفت که در مملکت ما زمانی فیلم‌های «هامون»، «اجاره‌نشین ها» و … از پرفروش‌ترین فیلم های سال بودند چه شد که تنها یک نگاه در سینمای اکران و مدیران ارشاد به وجود آمد؟

وی در ادامه بیان کرد: “آیا فیلم‌های پرفروش امروزی که نیاز سینما هستند، فقط باید از یک طیف کمدی باشند و این غایت سینمای ماست؟! ” وی در ادامه از چهره‌های مطرحی مانند علی حاتمی و عباس کیارستمی به عنوان الگوهایی در سینمای ایران نام برد که در صورتی که می‌خواستند همان فیلم‌ها را بسازند امروز دچار مشکلاتی می‌شدند.

او با نقد سرمایه‌سالاری و پول‌های بادآورده در سینمای ایران بیان کرد ” با خلع سلاح شدن تهیه‌کنندگان و دوران جدید سرمایه سالاری با پول‌های بادآورده رو به رو شدیم که در آینده ما را با سینمایی بدون تهیه‌کننده مواجه خواهد کرد.”

این مسئول صنفی در این زمینه قول کمک به جوانان کارگردان سینمای ایران را داد و گفت: دیگر بحث مهم جوانان کارگردان تلاش برای پیداکردن تهیه کننده یا تهیه کننده شدن آثارخودشان است که کانون تلاش می‌کند در این زمینه به کمک دوستان اتحادیه تهیه کنندگان و نیز دوستان صنف تهیه کننده – کارگردانان به این مسیر کمک کند.

امیریوسفی با بیان این که شورای مرکزی فعلی کانون تا بهار سال آینده به کار خود ادامه خواهد داد، گفت: در همین فرصت پیش رو هم تلاش می‌کنیم دیگر موانع را از سر راه کانون برداریم تا بستر بهتری برای شورای بعدی آماده گردد و خوشحالیم که در این مسیر جوانان کانون مثل همیشه همراه نسل پیشکسوت و میانسال کارگردانان در کنار صنف خود هستند. ما غیر از کارگردانی سینما یک وظیفه صنفی هم داریم که در سینمای ایران کمتر به آن توجه می‌شود. باید این بحث را جدی بگیریم و متحد با هم مطالبه داشته باشیم.

در بخش‌های دیگر این جلسه، کارگردان «آتش‌کار» درباره فعالیت پروانه ساخت و نقش نمایندگان این کانون در شورا به صدور تقریباً تمامی پروانه‌های ساخت اشاره و بیان کرد که “تاکنون آقایان میری، جیرانی، اسعدیان و هنرمند بودند همواره از کارگردانان حمایت کرده و تقریباً با رایزنی تمامی مواردی که کارگردانان از ما کمک خواستند به پروانه ساخت رسیده و تنها موردی که در دوره قبل موفق به دریافت پروانه آن نشدیم فیلمنامه آقای خسرو معصومی بود که هنوز مصمم و پیگیر صدور آن هستیم. ”

وی همینطور از مطالبه کانون کارگردانان برای وام ۳۰۰ میلیونی تجهیزات از دولت گفت که در دوره قبلی به نتیجه نرسیده است اما امیدوار است که در دوره جدید به نتیجه برسد.

در ادامه این جلسه کارگردانان جوان سینمای ایران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=7110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.