• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

نشریه اسکرین فیلم«شهر خاموش» را بررسی کرد

  • کد خبر : 13870
  • 05 آذر 1401 - 12:30
نشریه اسکرین فیلم«شهر خاموش» را بررسی کرد
فوزان نیوز:نشریه اسکرین پس از اولین نمایش فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی در بخش مسابقه اصلی جشنواره شب‌های «سیاه تالین» در کشور استونی ،برای این فیلم نوشت.

به گزارش فوژان نیوز،به نقل از مطالبی از  نشریه اسکرین به قلم «وندی آیدی» در خصوص فیلم «شهر خاموش»اینگونه آمده است:

«احتمالاً مکان‌های تاریک‌تری هم نسبت به پس‌زمینه‌ی سومین فیلم بلند احمد بهرامی روی زمین وجود دارد، اما مسلما نمی‌توانند خیلی زیاد باشند. داستان این فیلم در محوطه‌ متروک ماشین‌های اسقاطی در حومه شهری بی‌نام در ایران رخ می‌دهد، جایی که انسان‌های طردشده به دنبال امرار معاش هستند و باد برزخی در میان لاشه‌های خودرو زوزه می‌کشد. زنی به نام بمانی (باران کوثری) که به ظن قتل همسرش یک دهه‌ است در زندان به سر می‌برد، برای یافتن محل پسری که در زندان به دنیا آورده، به طور موقت از زندان آزاد می‌شود و اکنون به دنبال برادر شوهرش، اِبی (علی باقری) می گردد چرا که او تنها امیدش برای پیدا کردن پسرش است. بهرامی در این فیلم به مضمون زنانگی در مقابل مردسالاری پرداخته اما در نهایت اجازه چندانی به رسوخ امید در این درام بی رحمانه، اما قدرتمند نمی‌دهد.

«شهر خاموش» را می‌توان خواهر فیلم «دشت خاموش» در سال ۲۰۲۰ دانست که برنده بهترین فیلم در بخش افق‌های جشنواره ونیز شد و تعداد قابل توجهی از جوایز را طی حضوری موفق در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد.

هر دو فیلم به صورت سیاه و سفید با نسبت‌های فشرده فیلمبرداری شده‌اند و هر دو شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشند که در چنگال ناامیدی له شده‌اند. «شهر خاموش» نخستین نمایش جهانی خود را در مسابقه جشنواره تالین تجربه کرد و با استقبال دیگر جشنواره‌های سینمایی نیز رو به رو خواهد شد. پس‌زمینه اعتراض‌های حقوق زنان در ایران، داستان این زن قوی و مصمم را که در این فیلم با مردانی بسیار ناخوشایند روبرو می‌شود را اثری بهنگام و مطابق با شرایط کنونی تبدیل کرده است.

ظرافت و صرفه‌جویی را می‌توان در فیلم‌سازی احمد بهرامی مشاهده کرد، نماهای آهسته و ۱۸۰ درجه که گورستان ویران‌شده‌ای از وسایل نقلیه اسقاطی را نشان می‌دهند. همچنین استفاده دلپذیری از ریتم و تکرار در این فیلم دیده می‌شود؛ یک موتیف موزیکال شوم همراه با یک تصویری مکرر از بمانی که درب هر یک از آلونک‌های مردانه را می‌بندد و در حالی که استفاده از نماد در فیلم  نسبتاً سنگین است،

یک ماشین هیدرولیک له کردن خودروها به طور مکرر نشان داده می‌شود، یک سگ ماده در حیاط محوطه اسقاط نشانی بارز از وضعیت شخصیت «بمانی» در جامعه است. تصویر تزلزل ناپذیر از وضعیت اسفبار «بمانی»، نشان دادن بسته درها بر روی زنی بدون هیچ گزینه‌ای، فیلمی ویرانگر و قدرتمند است.

در فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.

جشنواره بین‌المللی فیلم تالین از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در کشور استونی برگزار خواهد شد.

سعید گلزار

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=13870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.