• امروز : یکشنبه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 - ذو القعدة - 1446
  • برابر با : Sunday - 18 May - 2025
3
یاداشت تحلیلی؛

هزینه‌های تولید فیلم در سال «۱۴۰۴» و ریسک‌های سرمایه‌گذاری

  • کد خبر : 42593
  • 19 اردیبهشت 1404 - 6:08
هزینه‌های تولید فیلم در سال «۱۴۰۴» و ریسک‌های سرمایه‌گذاری
فوژان نیوز: هزینه‌های تولید فیلم در سینمای ایران در سال 1404و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در یادداشت تحلیلی از پایگاه خبری اختصاصی سینما"فوژان نیوز" منتشر شد.

به گزارش فوژان نیوز، سینمای ایران با چالش‌هایی بی‌سابقه مواجه است: تورم افسارگسیخته، کاهش قابل توجه  فروش گیشه، و ریزش مخاطبان در قیاس با سال های گذشته به حدی رسیده که حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز از ورود به پروژه‌های سینمایی هراس دارند. همچنین با تصویب کف دستمزد جدید برخی از صنوف سینمایی در سال ۱۴۰۴ که میانگین ۸۰-۱۲۰٪ افزایش داشته است، پیش‌بینی می‌شود تعداد فیلم‌های مستقل ساخته‌شده در سال جاری به کمتر از ۱۰ پروژه برسد.

این یادداشت به بررسی  هزینه‌ها و ریسک‌های مالی تولید فیلم در شرایط فعلی می‌پردازد.

بر اساس گزارش‌های میدانی، هزینه‌های تولید یک فیلم متوسط نسبت به سال ۱۴۰۲ تقریباً ۳ برابر شده است، در حالی که درآمدزایی سینماها  نسبت به تورم نه تنها رشد نداشته، بلکه تا ۴۰٪ کاهش یافته است.

قیمت بلیت سینما: عقب‌ماندگی مرگبار از تورم!

در شرایطی که قیمت اقلام اساسی خانوار در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته، بلیت سینما با نرخ رسمی ۱۱۰ هزار تومان (و حداکثر ۲۲۰ هزار تومان برای سالن‌های VIP) تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است! این یعنی:

-یک بلیت سینما امروز معادل قیمت ۲ بسته پفک است!

-بلیت تئاترهای متوسط (۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان) و کنسرت‌ها (از ۱.۵ میلیون تومان) حداقل ۵ تا ۱۰ برابر گران‌تر از سینماست.

-قدرت خرید مخاطب برای سینما به پایین‌ترین حد تاریخی رسیده است.

نتیجه: حتی اگر سالن‌ها پر شود، درآمد ناخالص گیشه پاسخگوی هزینه‌های سرسام‌آور تولید نیست!

زیرا:

-هزینه‌های تولید نسبت به سال۱۴۰۲ -۳۰۰ الی ۴۰۰٪ رشد کرده

-فروش گیشه ۴۰٪ کاهش یافته

-قیمت بلیت سینما با نرخ رسمی ۱۱۰ هزار تومان، تنها ۳۵٪ افزایش داشته است.

جزئیات هزینه‌های تولید یک فیلم متوسط در ۱۴۰۴

۱. پیش‌تولید (۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان)

-خرید فیلمنامه: ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان

-انتخاب عوامل و لوکیشن‌یابی: ۵۰۰ میلیون تومان

-هزینه‌های اداری و قراردادها: ۵۰۰ میلیون تومان

۲. مرحله تولید (۱۲ تا ۲۰ میلیارد تومان)

-دستمزد بازیگران چهره: ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان

-تیم فنی (فیلمبرداری، صدا، صحنه): ۳ تا ۵ میلیارد تومان

-لوکیشن و تجهیزات: ۲ تا ۳ میلیارد تومان

-پذیرایی و حمل‌ونقل: ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان

۳. پس‌تولید (۰.۵ تا ۱ میلیارد تومان)

-تدوین و صداگذاری: ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

-موسیقی و اصلاح رنگ: ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

جمع کل هزینه‌ها: ۱۴ تا ۲۳ میلیارد تومان

معادله شکست اقتصادی فیلم های مستقل و متوسط : چرا تولید توجیه ندارد؟

۱. فروش گیشه:

-فیلم ۱۵ میلیاردی → حداکثر ۸ میلیارد فروش

-سهم تهیه‌کننده پس از کسر هزینه‌ها: ۳ میلیارد (ضرر ۱۲ میلیاردی)

۲. شرایط پخش‌کنندگان:

-پیش‌پرداخت ۵-۲۰ میلیاردی برای تضمین پخش

-سهم ۵۰-۶۰٪ از فروش ناخالص

۳. تبلیغات:

-حداقل ۱ میلیارد تومان هزینه

-در برخی موارد بیشتر از درآمد فیلم!

نتیجه: احتمال بازگشت سرمایه به زیر ۱۰٪ رسیده است!

راهکارهای فوری برای نجات سینمای واقعی

۱. تغییر مدل قیمت‌گذاری بلیت:

– افزایش نرخ به ۳۰۰-۵۰۰ هزار تومان با کیفیت بالاتر

۲. حمایت‌های هدفمند:

-معافیت مالیاتی ۵ ساله برای سرمایه‌گذاران

-یارانه ۳۰٪ هزینه تولید به فیلم‌های دارای پروانه ساخت

۳. تولید هوشمند:

-تمرکز بر فیلم‌های تک‌لوکیشن (فیلم‌های مینیمال) با فیلمنامه قوی

-همکاری با پلتفرم‌های استریمینگ برای پیش‌فروش

پیش‌بینی آینده: ۳ سناریوی محتمل

-بدبینانه: توقف ۸۰٪ تولیدات و تعطیلی سالن‌ها

-واقع‌بینانه: ادغام تهیه‌کنندگان و تشکیل اتحادیه‌های تولیدی

-خوش‌بینانه: جهش کیفی با حمایت‌های دولتی هدفمند

سوال:چه کسانی هنوز فیلم می‌سازند؟

-سرمایه‌گذاران دولتی یا ارگانی: با اهداف فرهنگی و بدون چشمداشت مالی.

-فیلمسازان جوان و ریسک‌پذیر: با امید به دیده شدن در جشنواره‌های معتبر.

-تهیه‌کنندگان سینمادار و پخش کننده :با استراتژی پول، پول میاره! و تبلیغات و بزرگ نمایی.

تلنگری به سیاست‌گذاران ریل سینمایی

اگر این روند ادامه یابد:

-تا پایان ۱۴۰۴ بیش از ۷۰٪ تهیه‌کنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند

-سینمای ایران به دو بخش فوق‌لوکس و فوق‌ارزان تقسیم خواهد شد

-نیروهای متخصص به مشاغل دیگر مهاجرت خواهند کرد

-سالن‌های سینما به مرور به پلتفرم‌های استریمینگ واگذار می‌شوند

سوال اساسی : آیا مسئولان پیامدها ی عنوان شده را جدی می‌گیرند یا شاهد نابودی کامل سینمای حرفه‌ای ایران خواهیم بود؟!

سخن پایانی:
سینمای ایران در حالت احتضار قرار دارد. نجات آن نیازمند اقدامات فوری و همکاری سه‌جانبه بین دولت، سرمایه‌گذاران و هنرمندان است.

مدیر مسئول

 

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=42593

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. بسیار تحلیل درست و واقع بینانه ای است.

  2. بسیاری از فروش فیلم ها آمار سازی و تبلیغ آبا مسئولان پیگیری این مانور غیر واقعی هستند؟

  3. برخی صرفا برای پولشویی وارد سرمایه گذاری می شوند و الا فیلم توجیه اقتصادی نداره!

  4. از وقتی سینما کلاس خود را از دست دادکه دستاویز فیلم های کمدی بی محتوا شد . اکر به مانند تئاتر خود را حفظ می کرد به چنین سرنوشتی دچار نمیشد.

  5. سینمای ایران روزهای سختی را در پیش دارد. فروش این روزها با بلبت ۱۱۰ تومانی را نسبت به ۲ سال پیش در نظر بگیرید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.