• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

روزهای بد گیشه سینما در سایه دوفیلم پنهان شده است!

  • کد خبر : 21855
  • 24 شهریور 1402 - 7:02
روزهای بد گیشه سینما در سایه دوفیلم پنهان شده است!
فوژان نیوز: شکست گیشه نیم فصل سال 1402 در سایه موفقعیت فروش و اکران همزمان دو فیلم طنز پنهان شده است!

به گزارش فوژان نیوز،گیشه این روزهای سینما فارغ از فروش چند اثر که حتی به انگشتان یک دست هم نمی رسد همزمان در سایه فروش دو فیلم، شکست سختی به آثار در حال اکران وارد کرده است.

در یاداشتی کوتاه به بررسی این موضوع و وضعیت فروش گیشه فیلم های در حال اکران نیمه اول سال ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت.

چند روز قبل از ورود به سال ۱۴۰۲، گیشه سینما مطابق انتظار شاهد تعییرات شد و با اعلام و اکران فیلم های نوروزی صفحه ای جدیدی در تاریخ فروش روزانه یک اثر طنز در گیشه سینمای ایران ورق خورد.

اکران فیلم ناشناخته«فسیل» تمام باور ها و رکورد های فروش روزانه و ماهانه را جابه جا کرد، شاید نام تهیه کننده این فیلم تا حدودی تکلیف موفقعیت این اثر در گیشه را روشن می کرد ولی صرفا نام تهیه کننده برای موفق بودن گیشه این فیلم کافی نبود و سهم فیلمنامه ،بازیگران و سایر عوامل سازنده این اثر ،کمک کردند تا نام کم آشنای کریم امینی که پیش تر سابقه بازیگری و دستیار کارگردانی و در نهایت کارگردانی گربه سیاه و دشمن زن در کارنامه هنری او به چشم می خورد، به عنوان کارگردان یک اثر موفق در گیشه سر زبان ها بیافتد.

ابراهیم عامریان تهیه کننده «فسیل» تا قبل  از اکران این فیلم رکورد های عجیبی را با همکاری مسعود اطیابی در کارنامه فروش آثار خود ثبت کرده بود، این رکوردها پی در پی با آثاری چون دینامیت و انفرادی در حالی خلق شد که به یکباره «فسیل»تمام معادلات را جابه جا کرد.

درابتدای اکران «فسیل»و در کنار این اثر، چند فیلم احتماعی و طنز دیگر نیز به نمایش در آمدند که شاید تنها فیلم های «سه کام حبس»و«آهنگ دو نفره» توانستند موفقعیی در فروش کسب نمایند، بعد از اضافه شدن فیلم دیگری از کارگردان«فسیل»با عنوان «شهر هرت» به چرخه اکران، عملا فروش گیشه به دست این دو اثر طنز افتاد و سایر فیلم های در حال اکران همزمان با اکران فیلم  دوم یا شاهد ریزش مخاطب شدند و یا درهمان ابتدای اکران با عدم استقبال مخاطب روبه رو شدند.

فیلم های فاخر و بعضا ساخته شده توسط کارگردان های باسابقه و صاحب سبک سینمای ایران که جوایز زیادی را در جشنواره های داخلی و بین المللی کسب کرده بودند در سایه فروش دو فیلم طنز «فسیل» و «شهر هرت» که شاید در ماهیت به جز خنداندن خصوصیت بارزی برای ارائه نداشتند، شکست تلخی را در گیشه نیمه سال۱۴۰۲ متحمل شدند.

از ۲۸ فیلم اکران شده و یا در حال اکران نیم سال ۱۴۰۲ ،با توجه به افزایش هزینه ای سرسام آور تولید و بالا رفتن نرخ تورم ،تنها دوفیلم سینمایی «فسیل» و«شهر هرت» توانسته اند به سود فروش چشمگیری برسند و در این میان«فسیل» موقعیتی باور نکردنی و شاید تا سال ها دست نیافتنی در گیشه برای خود فراهم کرده است.

۲فیلم سینمایی«سه کام حبس» و«آهنگ دو نفره» نیز حداکثر فروش برای برگرداندن هزینه های تولید و پخش خود و درنهایت حداقل سود حاشیه ای را به دست آورده اند.

بنابراین ازمیان ۲۴فیلم باقی مانده و اکران شده در نیمه سال۱۴۰۲، دو یا سه فیلم دیگر که فروشی بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان و یا نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان را به ثبت رسانده اند، شاید توانسته باشند صرفا هزینه تولید خود را جبران کرده باشند ولی از نظر خواب سرمایه نسبت به تورم ایجاد شده قطعا جا مانده اند.

و در نهایت۲۰ الی ۲۱ درحال اکران درنیمه سال ۱۴۰۲ متحمل زیان و بعضا شکست های سختی در گیشه سینما تا به امروز شده اند،تا جایی که برخی از فیلم های اکران شده که در نیمه پایینی جدول فروش قرار گرفته اند حتی نتوانسته  هزینه های پذیرایی از عوامل خود را در زمان تولید جبران کنند.

در عین حال مصاحبه و اظهارات اخیر برخی از مدیران سینمایی حکایت از رونق گیشه و شکست رکورد فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ دارد! ولی این گونه اظهارات بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت و تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین بدون در نظر گرفتن تضرر سایر فیلم ها صورت عادلانه نیست!این نوع خرسندی از  گیشه صرفا با تکیه بر فروش دو فیلم،شاید از نظر عددی قابل توجه باشد ولی از نظر تجربه یک گام رو به عقب برای گیشه سینمای ایران با توجه به شلوغ بودن صف اکران آثار و سوزاندن گیشه سایر فیلم های در حال اکران در سایه فروش دو فیلم یاد شده است.

به طور مثال با فاکتور گرفتن فروش۳ فیلم صدر جدول در هفته های اخیر،محموع فروش رورانه ۱۸ فیلم سینمایی به فروش روزانه فیلم دوم جدولی«شهر هرت» نرسیده است ؟!

سینمای ایران در سال های گذشته و در شرایط عادی با چنین ظرفیت اکرانی شاهد این اتفاق نیوده است و حداقل های تعادل در فروش به این میزان را زیر سوال نیرده است!

بنابراین اگر ۶ میلیون مخاطب فیلم رویایی«فسیل» را از گیشه نیمه سال ۱۴۰۲ کسر کنیم،گیشه سینما تا این لحطه از سال ۴ میلیون  مخاطب داشته است که نسبت به سال های گذشته و شرایط غیر کرونایی با زمان مشابه با ریزش مخاطب روبه رو بوده است.

همچنین در هفته های گذشته با ثبت قرارداد اکران و مشخص شدن سینما های سر گروه چندین اثر، شاهد نزدیک شدن به نمایش چند فیلم طنز دیگر خواهیم بود که به طور قطع بر فروش سایر فیلم ها و حتی فروش یکدیگر تاثیر منفی خواهند داشت.

در این میان به این نکته باید توجه داشت که ظرفیت اکران چند فیلم به طور همزمان با حضور یک بازیگر پر مخاطب در فروش این آثار تاثیرگذار خواهد بود و استقبال از این آثار را تحت اشعاع حود قرار خواهد داد.

مدیر مسئول

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=21855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. ماه هم براین باوریم که صنعت کم رونق سینمای ایران برپایه فروش آثار طنز می چرخد و سابر فیلم های در خور قربانی این نوع سلیقه هستند.

  2. خیلی وقت است با تفکرات غلط به گور سینما سنگ قبرهای گرانقیمت می آویزیم.

  3. متاسفانه در قالب طنز می شود به خیلی از ادبیاتی که در نگارش فیلمنامه های اجتماعی ممنوع است دست یافت .

  4. شاید اگر از همان ۶میلیون مخاطب فیلم فسیل فقط ۲ میلیون به فیلم های دیگر توجه می کردند وضعیت گیشه این شکلی نبود.

  5. نظر به اینکه دز سینمای ایران فقط فیلم های طنز فروش دارند باید فرهنگ و اطلاعات مردم در عرصه ارتقاء پیدا کند تا از نکات فنی اثر لذت ببرند نه از بازگویی خاطرات و طنزهای گذشته به وجد آمده و صرفا برای این مقوله به سینما رجوع کنند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.