• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

گیشه برخی از فیلم های در حال اکران در حد اجاره یک سینه موبیل نیست!

  • کد خبر : 10616
  • 02 مرداد 1401 - 1:17
فوژان نیوز:در یاداشتی به فروش در حال حاضر گیشه برخی از فیلم های جدول اکران و مقایسه آن در برآورد تولیدی ساخت یک فیلم معمولی در شرایط کنونی خواهیم پرداخت.

به گزارش فوژان نیوز،گیشه فروش برخی از فیلم های در حال اکران در شرایط فعلی در حد اجاره ده روزه یک سینه موبیل  هم نیست! در این یادداشت به مقایسه فروش فیلم ها در گیشه ،و هزینه و برآورد تولیدی یک پروژه معمولی در شرایط کنونی می پرداریم.

با نگاهی به جدول فروش سال ۱۴۰۱ متوجه خواهیم شد به چند عنوان فیلم که فروش نسبتا قابل قبولی داشته اند،اکثر فیلم ها در شرایط نامطلوبی به سر می برند که فارغ از نام کارگردان و مضمون اثر نتوانسته حتی هزینه ساخت خود را بدست آورند و در برخی دیگر از عنوان های این جدول شرایط فاجعه بار است تا جایی که اثر نتوانسته تا به امروز هزینه های پذیرایی یا حمل و تقل خود را جبران کند.

مقایسه در این گزارش صرف هرگونه جهت گیری نسبت به اثر ، صرفا برای اطلاع از شرایط نامناسبی است که سینماگران با نوجه به تورم و ریزش مخاطب و شرایط بیماری کرونا که گریبانگر آنها شده،صورت گرفته است،به همبن خاطر به فروش گیشه زیر دو میلیارد نومان از پاییترین نقطه جدول تا به امروز می پردازیم.

*ذکر این نکنه حائز اهیمت است فروش و قیاس برآورد فیلم هایی که به آن پرداخته شده،فروش کلی بدو ن احتساب و کسر هزینه های پخش کننده و سالن های نمایش می باشد.

 

۱-فیلم سینمایی «پدر و دختر» به کارگردان خسرو ملکان بعد از گذشت ۱۶ سال از ساخت آن به فاصله ۸ روز از اکران به فروش:۴۰,۴۵۰,۰۰۰ ریال دست یافته که با توجه به گذشت ۱۶ سال از ساخت این فیلم نمی توان مقایسه و برآورد دقیقی از این فیلم داشت.

۲- فیلم سینمایی «پسران دریا» به کارگردانی مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی با گذشت تقریبی دوماه از اکران خود تا به امروز بافروش: ۱۸۰,۰۱۵,۰۰۰ ریال در زمان ساخت خود(سال۹۹) حتی هزینه پذیرایی از عوامل خود در طول ساخت پروژه را نتواسته جبران کند.  با برآورد تولیدی امروز این میزان فروش هزینه اجاره ده روز یک سینه موبیل هم نمی باشد.

۳- فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی با گذشت تقریبی دو ماه از اکران خود تا به امروز به فروش ۱,۱۳۰,۵۸۵,۰۰۰ ریال رسیده است که این میزان فروش در زمان ساخت این فیلم (سال۹۸) با خوشبینانه ترین حالت،دستمزد بازیگران این فیلم  را جبران نمی کند . با برآورد تولیدی امروز این میزان فروش هزینه دستمزد یک گروه فیلمبرداری بسیار معمولی چهار نفره به مدت یک ماه است.

۴-فیلم سینمایی «پیتوک» به کارگردانی سید مجید صالحی بتارگی اکران خود را آغاز کرده است و با گذشت ۱۵ روز از اکرا خود به فروش: ۱,۳۴۴,۰۶۵,۰۰۰ ریال  رسیده است که فروش قابل قبولی در طول این مدت نیست و با توجه به سال ساخت این فیلم(سال۹۸)، شاید در ادامه اکران این فیلم در خوش بینانه ترین حالت بتواند قسمتی از دستمزد بازیگران خود را جبران کند!. با برآورد فعلی و فروش این فیلم تا پایان اکران شاید دستمزد دو گروه فیلمبرداری و تدارکارت خیلی معمولی یک فیلم جدید را پرداخت کرد.

۵-فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی که اکران خود را ۲ماه پیش خاتمه داده با گذشت ۳ ماه از اکران خود به فروش: ۲,۲۲۵,۵۴۵,۰۰۰ ریال  رسید که با شکست در گیشه و اکران نوروزی روبرو شد و با توجه به سال ساخت این فیلم (سال۹۹)در خوشبینانه ترین حالت ،فروش این فیلم شاید قسمتی از دستمزد برخی از عوامل پشت صحنه را(حمل و نقل،پذیرایی،تدارکات،سینه موبیل) جبران کزده باشد. با این میزان فروش با برآورد فعلی برای یک پروژه جدید می توان دستمزد یک گروه فیلمبرداری معمولی نسبتا با تجربه را پرداخت  کرد.

۶-فیلم سینمایی «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده با گذشت بیش از یک ماه از اکران خود به فروش: ۵,۹۷۳,۶۴۰,۰۰۰ ریال رسیده است که این میزان فروش با توجه به شرایط فعلی نسبتا ضعیف است و با توجه به سال ساخت(سال۹۸) این فیلم و ادامه اکران شاید دستمزد بازیگران خود را  بتواندجبران کند. با این میزان فروش این فیلم تابه امروز و با برآورد جدید برای ساخت یک پروژه می توان دستمزد یک گروه فیلمبرداری نسبتا قوی و با تجربه و یک گروه حرفه ای تدوین را پرداخت کرد.

۷-فیلم سینمایی «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل با گذشت یکماه از اکران خود به فروش: ۶,۵۶۳,۲۲۰,۰۰۰ ریال رسیده است و این میزان فروش هم در شرایط کنونی مناسب به نظر نمی رسد و با توجه به سال ساخت (سال۹۹) این فیلم و ادامه اکران شاید بتواند هزینه های مراحل تولید و پیش تولید خود جبران کند. با میزان فروش این فیلم تا به امروز و با برآورد جدید برای ساخت یک پروژه با عوامل نسبتا متوسط بتوان دستمزد کامل عوامل یک فیلم آپارتمانی را پرداخت کرد.

۸-فیلم سینمایی «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت با گذشت بیش از یکماه از اکران خود به فروش:۷,۱۲۲,۷۲۵,۰۰۰ ریال  رسیده است این میزان فرش در حال حاضر با توجه به ژانر فیلم شاید توجیهی داشته باشد اما مناسب نیست  و با توجه به سال ساخت و تکمیل مراحل فنی فیلم (سال ۹۹) و ادامه اکران ،شاید بتواند هزینه های تولیدی خود را جبران کند.با میزان فروش این فیلم تابه امروز و با برآورد جدید برای ساخت یک فیلم در همین ژانر شاید بتوان دستمزد بازیگران چنین فیلمی با همین سبک را پرداخت نمود.

۹-فیلم سینمایی «بازیووو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی با گذشت ۱۵ روز از اکران خود به فروش: ۸,۲۰۱,۳۵۵,۰۰۰ ریال  رسیده است و با توجه به تازه بودن فیلم و ژانر آن میزان فروش فیلم نسبتا امیدوار کننده است و با توجه به سال ساخت این فیلم(سال۹۸) و تازه بودن اکران می توان امید داشت هزینه های تولید و پس تولید این فیلم جبران شود و درصورت تبلیغات بیشتر شاید بتواند در ژانر خود ارز اندام کند.  با میزان فروش این فیلم تا به امروز و با برآورد جدید هزیته برای ساخت یک پروزه با همین امکانات می توان مراحل پیش تولید و تولید و پس تولید را بدون احتساب دستمزد بازیگران جلو برد.

۱۰-فیلم سینمایی «طلا خون » به کارگردانی ابراهیم شیبانی با گذشت یکماه از اکران خود به فروش: ۸,۲۸۸,۰۴۰,۰۰۰ ریال  رسیده است و با توجه به ادامه اکران خود تا به امروز این میزان فروش انتظار را برآورده نمی کند ولی با توجه به کم بودن تعداد بازیگر  چهره(غیر از شهاب حسینی) در این فیلم و سال ساخت این فیلم (سال۹۸) می توان امید داشت هزینه های تولید خود در همان سال را جبران کند. یا برآورد هزینه ای جدید برای ساخت یک پروزه در همین ژانر و با همین تعداد بازیگر می توان دستمزد بازیگران را پرداخت کرد.

۱۱-فیلم سینمایی «نقره داغ » به کارگردانی محسن آقاخان با گذشت بیش از یک ماه از اکران خود به فروش: ۹,۰۳۷,۸۱۰,۰۰۰ ریال رسید که با توجه به ژانر این فیلم (طنز) و حضور بازیگر پر آوازه خود اکبری عبدی ،شرایط خوبی را در گیشه تجربه نکرده است!.با توجه به سال ساخت این فیلم(سال۹۹) می توان انتظار داشت این فیلم در خوش بینانه ترین حالت هزینه های تولیدی خود را جبران کند.با برآورد هزینه جدید برای ساخت چنین فیلمی با بازیگری اکبر عبدی و چند بازیگر نسبتا چهره در شرایط کنونی چند برابر فروش این فیلم باید هزینه کرد.

۱۲–فیلم سینمایی «گل به خودی » به کارگردانی احمد تجری با اکران نوروزی و با گذشت۵ ماه از اکران خود به فروش: ۹,۸۶۲,۴۱۵,۰۰۰ ریال رسید که فروش این فیلم به کمک شرایط اکران نوروزی در ژانر کودک مناسب نبوده ولی با توجه به سال ساخت(سال ۹۹) و با توجه به انتخاب عوامل سازنده این فیلم ،به نظر می رسد هزینه های تولید خود را جبران کرده است.با برآورد هزینه جدید برای ساخت چنین فیلمی در شرایط کنونی و با این سابقه عوامل ،می توان هزینه های تولید یک فیلم در همین ژانر بدون در نظر گرفتن دستمزد بازیگران را کلید زذ.

۱۳–فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری با گذشت ۲۲ روز از اکران خود به فروش: ۱۱,۰۳۹,۰۰۷,۵۰۰ ریال رسیده است که با توجه به  ژانر و تازگی اکران ، از فروش نسبتا خوبی در ژانر خود برخودار است. با توجه به سال ساخت این فیلم (سال۹۹) و همچنین پرچهره نبودن بازیگران این فیلم ،به نظر می رسد هزینه ساخت این فیلم تا به امروز ،از فروش خود در گیشه جبران شده است و همچنان امید به تداوم فروش این فیلم باقی است.با برآورد هزینه ساخت برای ای چنین فیلمی در شرایط کنونی صرفا می توان با این رقم فروش ،هزینه تولید یک فیلم در ژانر وحشت بدون احتساب دستمزد بازیگران و پس تولید را پرداخت نمود.

۱۴–فیلم سینمایی «لامینور » به کارگردانی استاد داریوش مهرجویی با گذشت تقریبی ۳ ماه از اکران خود به فروش: ۱۴,۹۲۸,۵۳۰,۰۰۰ ریال رسید و با توجه به سوابق این کارگردان برجسته ،این میزان فروش تا به امروز در خور این اثر نبوده است. و با توجه به سال ساخت این فیلم (سال ۹۸) و برجسته بودن این کارگردان شاید بنوان انتظار داشت هزینه های تولید این فیلم تا حدودی جبران شده است. با برآورد هزینه های جدید برای ساخت چنین فیلمی در شرایط کنونی بدون در نطر گرفتن سوابق کارگردان آن ، حد اقل نیار یه دو برابر  رقم فروش فعلی خود را دارد.

۱۵–فیلم سینمایی «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان با گذشت بیش از دو ماه از اکران خود به فروش: ۱۶,۹۴۳,۳۹۰,۰۰۰ ریال رسید که با در نطر گرفتن تعداد چهر ه های این فیلم  و سایر اتفاقات پیرامون این فیلم ،فروش در خور انتطاری در گیشه نداشته است! و با توجه به سال ساخت این فیلم(سال ۹۸) شاید این فیلم پر بازیگر هزینه های تولیدی خود را تا حدودی با دریافت جوایز بین الملی و فروش در گیشه جبران کرده باشد. برآورد هزینه ساخت چنین فیلمی در شرایط کنونی با این تعداد بازیگر حداقل نیاز به سرمایه گذاری سه برابر رقم فروش این فیلم  دارد.

و در انتها گیشه سینما شرایط مطلبوبی راسپری نمی کند و قیاس پرداختن به شرایط کنونی گیشه و فیلم های آن صرفا نظر در جهت آشنایی با شرایط  فعلی سینما است.

به امید آنکه روزی تمام گونه فیلم های ساخته شده سینمای ایران جایگاه واقعی و درخور خود را به دست آورد و فروش یک فیلم به گونه ای تک بعدی (طنز)ختم نشود.

مدیر مسئول-ولی زاده

لینک کوتاه : https://www.fozhannews.ir/?p=10616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.